Tråd: AstraZeneca
View Single Post
Sitat av Rosander Vis innlegg
Om noe er trygt så skal du ikke kunne risikere å dø av det.
Vis hele sitatet...
Det er utrygt å legge seg til å sove, du stiller deg selv i totalt hjelpeløs tilstand om noen vil drepe deg, og du er sårbar for brann og kvikkleireskred. Det er det veldig liten sjans for, og vi kan absolutt slå fast at nytteverdien med soving langt overstiger risikoen. Soving er med andre ord trygt.

Det vil alltid være en viss risiko uansett hva du gjør men dette er en spesiell situasjon med mange interesser og enorme beløp i spill. Jeg kan forstå at folk blir skeptiske siden flere aktører er avhengige av at folk har tillit til vaksinen, når du da hører ordet trygt i samme setning som "nytteverdien er større enn risokoen" så kan folk fort mistenke at det pyntes litt på ordet trygt.
Vis hele sitatet...
Du motsier deg selv. "Det vil alltid være en viss risiko". Nettopp. Men hvis risikoen er liten nok og nytteverdien er stor nok, regner vi det likevel som trygt. Det er det "trygt" betyr i praksis, da ingenting er helt risikofritt.

Jeg slår ikke herved fast at AZ-vaksinen er trygg (selv om jeg tror det). Jeg sier at det ikke er en motsetning mellom at noe er vurdert som trygt, og at det har en risiko som oppveies av nytteverdien, fordi det gjelder ca alt som regnes som trygt.


Jeg tror få her ville spilt russisk rullet uansett om oddsen er 1:1 000 000 for at det er ei kule i magasinet.
Vis hele sitatet...
De ville det hvis nytteverdien veide opp for risikoen.

Når det kommer til sitt eget liv og helse så må det være lov å være litt egoistisk.
Vis hele sitatet...
Det er ikke det jeg diskuterer her.
Sist endret av *pi; 18. mars 2021 kl. 20:03.