View Single Post
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Som sagt, den argumentasjonen du bruker for å overbevise deg selv høres alltid bra ut når en sier til seg selv. Når det sies til andre faller det ofte på stengrunn. Ser ikke at du argumenterer med noe annet enn forskjellige ord nå. Essensen er det samme. Klokke på armen, GOOD. Mobiltelefon. BAD.
Vis hele sitatet...
Jeg trenger jo ikke overbevise meg selv, jeg er allerede overbevist. Mobiltelefonen min, som jeg egentlig bare bruker når jeg arbeider, eller som en slags fasttelefon med ekstra lang rekkevidde, ligger parkert på skrivebordet. Jeg vil at den skal ligge der. Da er jeg mindre tilgjengelig. Men av forskjellige grunner ønsker jeg kanhende å kunne vite hva tiden er også når jeg går tur i skogen, når jeg er på kjøkkenet eller når jeg har en avtale eller noe jeg må rekke - derfor bruker jeg et armbåndsur. I ingen av disse situasjonene trenger jeg en mobiltelefon. Da det blir som å drasse med seg et fragilt uhåndterlig lommeur som i tillegg jevnlig må lades opp.


Sitat av _abc_ Vis innlegg
Er det noen plasser jeg virkelig ikke trenger å vite hva klokken er så er det i naturen. Om klokken er 11, 12 eller 17 er helt det samme for meg om målet for dagen er en ørret eller to i stekepannen eller å gå meg svett i bratt terreng. Er rimelig sikker på at du også kan gå på skitur i marka, telte en helg eller fiske uten armbåndsur uten at det vil gi deg en dårligere opplevelse. Kanskje burde du forsøke, kan hende du får senka skuldrene ennå et par hakk når du har fått helgefri fra tidsslaveriet.
Vis hele sitatet...
Men hva du trenger og hva jeg trenger er jo ikke det samme. Skal jeg rekke bussen tilbake kl 16.15 så er det funksjonelt å kunne vite hva tiden er. Mobiltelefonen ligger hjemme på skrivebordet, så da tar jeg en kikk på armbåndsuret. Oi, klokken er 14, da er det på tide å bevege seg.

Og så lenge jeg lever i et samfunn hvor tidsfrister, avtaler og nøyaktige tidsangivelser regulerer en rekke områder, så er armbåndsuret utvilsomt funksjonelt. Bussen venter ikke på holdeplassen for at de som har frigjort seg fra tidsslaveriet skal finne det for godt å innfinne seg...