View Single Post
Sitat av moret Vis innlegg
Eventuelt eurpjackpot eller vikinglotto når potten er i hundremillioners klassen, da er inngangsbilletten såpass lav i forhold til premien at det er helt fair å sette 50 kroner på en kupong.
Vis hele sitatet...
Jeg har tenkt litt på det der, og har egentlig kommet frem til det motsatte: Fem millioner seriøse penger, men fem hundre millioner er seriøst trøbbel. Liksom, hvordan i faen skal det på noe tenkelig vis kunne ende bra? Det folk glemmer i det store regnskapet er at rikfolk har ikke en halvmilliard på bok - de har en halv milliard i eiendom, aksjer, selskaper, kunst og hele hopprennet. Og sammen med alle disse tingene hører det en masse kontakter, bekjentskaper og infrastruktur. Det er ikke bare å ta hele pengesekken med til Las Vegas og sette alt rødt, liksom. Men med en lottogevinst kan du gjøre akkurat det. Slike summer eksisterer normalt ikke som pengesummer; de er kontrakter og avtaler. En halv milliard grunker er et unaturlig dyr i økonomien, og du bør faen hakke få det transformert til noe mer stabilt fort som fy - og selv da mangler man selvsagt alle de venner og bekjente og kunnskapen om spillet som følger av å ha vokst opp i det.


Det er sikkert folk som er savvy nok til å håndtere en slik sum og lande på beina, men for min egen del tror jeg det hadde godt til helvete. Ikke fordi jeg er en ødeland som hadde svidd av alt på horer og dop, men fordi den halve milliarden i form av penger hadde vært så utrolig mye lettere å slå kloa i enn en halv milliard i form av et familiegods. Så derfor hadde alle prøvd.


Jeg tror imidlertid at du har litt bedre innsikt i sånt enn meg. Hva tenker du? Hva ville du ha gjort med fem hundre millioner?