View Single Post
Sitat av funksjon Vis innlegg
Og du har ikke tilgjengelig utstyr til dette verken hjemme eller i bilen?
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke tale for han andre, men selv har jeg utstyr så det holder både her og der. Antakelig mer enn jeg trenger. Likevel bruker jeg multiverktøyet mitt flere ganger om dagen. Ja, faktisk. Flere ganger. Men tror ikke jeg kan liste opp ett enkelt tilfelle i livet mitt hvor jeg ikke kunne ha hatt et bedre verktøy for hånden ved å enten planlegge litt bedre, gått og henta noe bedre eller bare gitt faen i det jeg vurderte å gjøre fordi det uansett var teit. Det er jo bare å ha med seg alt man trenger til sykkelen, right? Eller vedlikeholde den skikkelig i fredstid sånn at du slipper å banne når du er på tur. Akkurat som det er lurt å trene, spise sunt og gå regelmessig til tannlegen.

Her skal du få noen ferske eksempler på min bruk av multiverktøyet fra de siste dagene:
  • Fiksa et dørhåndtak på jobben. Trengte jeg å gjøre det? Nei, vi har en vaktmester. Som sikker kan gjøre det innen jeg blir pensjonist hvis jeg maser daglig på ham frem til den tid. Uansett var det ikke min kontordør, og det var jo ikke som om døra ikke funker - den bare var vrang og slarkete og vanskelig å låse opp og igjen. Jeg gjorde det fordi jeg tok i den, det irriterte meg, og jeg husker at kollegene mine som soner i den cella har klaget over døra før. Jeg skjønte umiddelbart hva problemet var og bestemte meg for å bruke tre minutter på å gjøre hverdagen deres litt mindre irriterende, bare fordi jeg kunne. Uten multiverktøyet hadde døra antakelig aldri blitt fiksa, og jeg hadde ikke hatt noen dårlig samvittighet over det. Men, du vet, why not?
  • På vei forbi el-avfallet fikk jeg sikra meg en ny steppermotor. Den tok det meg nesten ti minutter å få faenskapet løs, og jeg måtte faktisk finne frem nøkkelknippet mitt også og bruke to verktøy samtidig for å få has på den siste skruen. Nåh, trenger jeg enda en steppermotor i kjelleren min som allerede renner over av skrot og komponenter tiltentk prosjekter jeg aldri har tid til å ferdigstille? Nei, jeg gjør nok egentlig ikke det. Var det ti vel investerte minutter? Antakelig ikke. Og hey, hadde jeg hatt med meg to 13mm-fastnøkler hadde jeg fått motoren løs på kort tid, så jeg kunne jo bare satsa på at den fortsatt ville være der neste gang jeg tilfeldigvis skulle forbi og fiksa det.
  • Jeg mistet en spiker som på magisk vis klarte å falle inn i sprekkene på en termostat fra 70-tallet - en termostat jeg vet at har ganske mye åpne strømførende biter rett under dekselet. Man lager termostater annerledes i disse dager, men det er til liten trøst. Jeg ville ikke ta sjansen på at den skulle kortslutte noe og skrudde av dekselet der og da. Det så jeg raskt at jeg kunne ha spart meg, for den hadde falt under de eksponerte komponentene og hadde utrolig nok selskap av en annen spiker som hadde ligget der siden lenge før jeg flytta hit. Det hadde vært helt innafor å ta strømmen, finne frem riktig skrujern i ro og mak, eller - som helt sikkert husets misjonerende elektrikere vil insistere på at er Veien, Lyset og Sannheten (TM) - ringt etter en fagmann som kunne komme å redde meg førstkommende torsdag mellom 06:00 og 21:00. Eller jeg bare fikse det der og da fordi jeg hadde muligheten.
  • I forbindelse med sliping av gulv var jeg ikledd ganske støvete gevanter og fikk problemer med arbeidslampa. Fordi jeg hadde et multiverktøy fiksa jeg den på stedet, easy-peasy. Men jeg kunne selvsagt bare ha gått og henta noe bedre verktøy og heller støvsuget stien av sagflis jeg ville ha lagt igjen i huset. Eller jeg kunne ropt på min bedre halvdel. Eller jeg kunne bare ha tatt kvelden og fiksa lampa siden. Eller bare latt være å miste lampejævelen i gulvet i utgangspunktet slik at håndtaket falt av og den slutta å lyse.
Mange muligheter! Flere av de er sikkert bedre enn andre også. Men her er greia: Jeg hater å planlegge. Å kunne improvisere og være litt spontan er noe av det som gir meg mest glede her i livet. Det er frihet!

Og det er noe som andre rundt meg setter pris på: Flere av de jeg omgås er utrolig nok enda mindre praktisk anlagte enn meg selv, og de setter faktisk pris på å ha mine mangelfulle og utilstrekkelige ferdigheter til disposisjon - for selv om jeg ikke er noen fagmann (nær sagt uansett hva saken gjelder), så er jeg stort sett bedre enn intet. Det har liksom alltid vært en greie i min omgangskrets at jeg kan komme opp med en kreativ løsning på problemer som oppstår. Ikke nødvendigvis en løsning som er helt etter boka, ikke nødvendigvis den tryggeste eller mest elegante løsningen - men noe bedre enn å sitte å tvinne tommeltotter mens man venter på at noen skal dukke opp å redde dagen pleier jeg faktisk å kunne tilby.

Så jo, jeg har bedre utstyr tilgjengelig. Både i huset og i bilen. Det gjør ikke multiverktøyet mitt noe mindre verdifullt for meg.
Sist endret av Myoxocephalus; 1. februar 2021 kl. 01:16.