View Single Post
Det kan hende ting forandrer seg over generasjoner som du sier, men det vet jeg ikke. Jeg håper det gjør det, men jeg tror også det sitter litt lengre inne hos Islam enn Kristendom pga det *pi nevnte med politikk og religion. Jeg savner også som bruisepristine at muslimer selv tar avstand fra enkelte praksiser og snakker høyere om reform av religionen, særlig her i vestlige land. Dog er jo det mye å kreve da disse nok vil frykte for livet.

Når det gjelder løsninger vet jeg heller ikke, men den mest åpenbare å starte med er å begrense innvandring på generell basis. Jeg ser ikke helt hva som er ondsinnet ved det (jeg mistenker mange ser innvandringsskepsis som ondsinnet). Noen har snakket om å hjelpe folk der de er. Jeg tror på det samme. En moderat praktiserende muslim er fint, men hvis det finnes radikale i Norge eller Europa mener jeg de bør kastes ut umiddelbart. Dette er selvsagt ikke noen enkel oppgave rent praktisk, så da må jeg velge å stole på etterretningen. Likevel er jeg helt for å ta imot flyktninger som flytter i desperasjon for å overleve.

Jeg synes også muslimer som kommer til Norge må forholde seg til norsk kultur, på lik linje som at jeg synes norske pensjonister i Spania bør forholde seg til Spansk kultur. De må kunne håndhilse på kvinner. Døtrene deres må kunne gå på ungdomsklubben, spille fotball eller velge musikk, dans og drama på videregående. Videre bør de kunne kaste hijaben eller nikaben, noe jeg tror mange har lyst til, men ikke tør å gjøre av frykt for sin far eller andre i miljøet. Det finnes helt sikkert en del av de som bærer disse plaggene med stolthet også, men jeg ser det som usannsynlig at dette er så frivillig som det fremstår som.

Jeg mener vi må ha bedre kunnskap om integrering før vi åpner slusene. Det er åpenbart problemer med integrering i Norge og andre steder.

Det siste punktet ditt er jeg helt med på, men likevel: hvis de nå skulle gått med på disse tingene jeg nevner over, så vil jo det være tap av kultur for deres del. Og det synes jeg i dette tilfellet de må akseptere når deres kultur er så radikalt annerledes enn hva som har vokst frem av europeisk kultur siden annen verdenskrig.

Jeg er glad det er litt blest om tråden, takk for alle bidrag. Jeg kan fremstå sikker i min sak, men det er jeg altså ikke. Jeg diskuterer for å lære.

God spalte (bak betalingsmur).

Utdrag:

«Han trekker fram et personlig minne: Å stå sammen med 20.000 andre, med tårer i øynene, og motta Nelson Mandela i Amsterdam i 1990. To tiår med press utenfra hadde bidratt til apartheidregimets fall: Titusener av europeere demonstrerte og boikottet sørafrikanske varer. Vestlige universiteter avbrøt forbindelsene med landet. Internasjonale idrettskonkurranser var lukket for sørafrikanske utøvere.

Så hvorfor, spør Koopmans, er det så stille om ofrene for islamsk apartheid, de annenrangs borgerne i mange muslimske land? Hvor er protestene mot sharialover som tvinger mindreårige jenter inn i ekteskap, tillater menn å ha flere koner og skille seg via SMS, fratar kvinner foreldrerett etter skilsmisse, eller fritar voldtektsmenn for straff om de gifter seg med offeret?
Hvor er solidariteten med homofile som risikerer dødsstraff i nesten ti islamske land? Eller med frafalne, ateister og religiøse minoriteter utsatt for forfølgelse - deriblant muslimer som ikke følger den «rette» islam?

Dette er uretten vi tåler så inderlig vel. Vi handler med Saudi-Arabia, og drar på ferie til Dubai. Vestlige universiteter har professorater sponset av arabiske prinser og konger, eller egne avdelinger i gulfstatene. Qatar, et diktatur anklaget for terrorfinansering, får arrangere fotball-VM, nærmest over likene til asiatiske slavearbeidere. Stjernespillerne til Real Madrid, AC Milan og Arsenal har slagordet «Emirates Fly Better» på brystet. Ingen reagerer. Det er jo ikke et israelsk flyselskap.

Si hva du vil om dette hykleriet, men gjennomført er det: De som etterlyser «mangfold», tier helt om den muslimske verdens utvikling mot etnisk, religiøst og politisk enfold. De som finner «islamofobi» overalt, lukker øynene for den utbredte islamske fobi og fiendtlighet overfor andre trosretninger.

Flyktninger fra Iran eller Somalia som kritiserer en ukultur de har kjent på kroppen, får høre at de er islamfiendtlige, endog rasistiske. Av progressive, venstreorienterte mennesker som nyter rollen som nyttige idioter for noen av de mest reaksjonære, patriarkalske regimene i verden.»
Sist endret av Jørgen Moe; 15. januar 2021 kl. 22:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.