View Single Post
Det er jo ikke bare menn som blir diskriminert på utleiemarkedet. Det gjelder også økonomisk vanskeligstilte, leietakere som ikke heter Olsen eller Hansen til etternavn og det er i mine øyne like viktig å få frem. Hvem vet, kanskje er det faktisk NAV selv som må ta noe av skylden for at mennesker med dårlig økonomi sliter med å få leid bolig, kanskje kunne "nav garantien" vært utformet annerledes slik at utleiere faktisk er beskyttet mot skader? Men hva gjør man når utleiere siler ut leietakere basert på vanskeligheten med å uttale navnet til potensielle leietakere? Ser det er nevnt at tidligere så ble nordlendinger silt ut, vi er ikke kommet veldig mye lengre idag altså. Når en ser her i tråden at det diskrimineres både på kjønn, økonomi og "etternavn". Hvorfor har mennesker så lett for å gå i flokk på slike ting? Er vi faktisk i så tolerante som vi liker å tro? Dette er jo mest bare trist.

Om jeg hadde vært utleier så kjenner jeg på meg at jeg også ville blitt en som diskriminerer, for jeg ville foretrukket å leie ut til noen som kunne stille depositum, for depositum kan dekke deler av skader mens nav's garanti bare garanterer at leietaker betaler husleie. Selv om jeg liker å tenke at jeg vil gi alle en lik sjanse, så er det jo ikke slik. Jeg ville satt egen økonomi og nattesøvn foran en potensielt hyggelig leietaker om det kom frem i samtalen at de stilte med nav garanti.