View Single Post
Påstanden er vel at det er større sjanse for at en tilfeldig kvinne er Roligere™ enn at en tilfeldig mann er det. Eller en Mer Ordentlig™ leietaker. Hva nå enn slike begreper innebærer, rent konkret. Uavhengig av om det finnes statistikk til å backe det opp eller ikke (jeg tipper «nei»), så tipper jeg mange utleiere tror påstanden er sann. Jeg synes vel ikke egentlig den er helt urimelig selv heller, må jeg innrømme, om enn i overkant løst definert.

Men jeg tror det er flere andre faktorer som spiller inn, i tillegg til generaliserende fordommer mot kjønn.

Rent anekdotisk:
Jeg har snakket med mange jenter som er ukomfortabel og redd for å skulle få en fremmed mann/gutt inn i kollektivet.
Jeg tror aldri jeg har hørt en gutt si det samme om en fremmed jente.

Jeg har hørt mange historier om «gamle griser» som kun leier ut til jenter, enten det er for å faktisk spionere på dem, eller for å håpe på å en gang kunne få månedsleien i naturalia, eller – hakket mer uskyldig – bare synes det er mer stas å ha en søt ungpike i kjellerleiligheten enn en annen mann.
Historier om det motsatte (hvis det i det hele tatt eksisterer flere enn én), kvinnelige utleiere som kun leier ut til kjekke mannebein, har jeg kun lest om på nettet, aldri fra min egen omgangskrets' erfaringer.

Jeg kom på i alle fall to anekdoter til tidligere i kveld, men nå som jeg faktisk skulle skrive innlegget har de forduftet som dugg for solen. Jaja.

Uansett, jeg blir ikke akkurat veldig overrasket dersom det skulle vise seg at mine anekdoter faktisk gjenspeiler virkelighetens leiemarked. Hvem som helst kan i alle fall selv observere at kvinner ser ut til å være mer attraktive leietakere enn menn, selv om det kanskje ikke er gjort veldig grundig vitenskapelig arbeid på statistikken her.

Hvorfor er det sånn?
Tja. Hvem vet?
Kanskje er faktisk jenter i snitt roligere og ryddigere enn gutter er? Eller, i det minste:
Kanskje utleiere flest tror det?
Kanskje er faktisk jenter i snitt mer engstelige for en fremmed samboer av det motsatte kjønn enn gutter er?
Kanskje det faktisk finnes flere mannlige enn kvinnelige utleiegriser?
Kanskje mange andre grunner?
Eller kanskje hele premisset er feil, og vi blir lurt av et mangelfullt statistisk grunnlag?

Uavhengig av hvordan ståa egentlig er, og hva grunnen til det er – hva kan man gjøre med det?

Ikke vet jeg.

Svaret på TS' spørsmål tror jeg imidlertid er et enkelt og kjedelig «ja».