View Single Post
Har fagbrev som elektriker og jeg har tenkt helt likt som deg selv en gang gruet meg til å begynne som lærling hele sommeren. Men så måtte jeg jo bare møte opp når jeg fikk jobb gå det en sjanse hvertfall. Var jo enda dritunge så jeg hadde foreldre som heldigvis tvang meg opp i begynnelsen. Jeg merket etterhvert at det er langt j fra så ille man tror.

For det man finner ut etter VGs er at det ikke minner litt om hvordan det er a ha jobb. Det er ikke noen som tvinger deg til alt mulig drit og det du bruker tida på er noe som gir resultater og som en reell kunde faktisk har glede av. Det gir en mye større stolthet og arbeidsglede enn når man på skolen skal lage etteler annet bullshit som hundre stykk har gjort før deg og så få en stjerne i boka før du river det ned.

De man jobber med både i firma og andre yrker på samme arbeidsplass er mennesker som deg selv og man kan faktisk prate normalt med de, og jeg skal love deg at du møter MYE slags folk som håndverker. Det er alt fra sære kunder med arkitekt-tegna hus som ikke har peiling på bygg men likevel skal diskutere hvorfor ditt hvorfor datt, og betaler timelønn bare for å innse att, åja du vet hva du driver med. Mange folk som faktisk er litt kule også, og som har mye gode historier eller interessange ting de driver med. Selvfølgelig noen man møter du nesten blir forbanna på men det er ikke så galt for de aller fleste vil ha det greit, og man får jo betalt for hvertf sekund man holder ut og.

Jeg har møtt folk fra alle slags deler av samfunnet fra rusboliger til politisjefen sitt hus og kommunale offentlige bygg man får se innsiden av
mye mer enn alle andre da.
Pluss det er feks ikke noe problem å få tak i smuglervarer på en medium til stor byggeplass for der er alltid en øst europeer eller tre. For ikke å snakke om skruer, tilgang på verktøy og andre småting man plutselig skulle trenge hjemme men ikke trenger nok til å skaffe seg.

Og så skjer det noe hver dag du får litt a snakke om og du gleder deg faktisk til helga for du må jobbe ferdig først. For min del ble jeg faktisk glad i å være oppe tidlig (ikke i a stå opp men det blir aldri gøy desverre) men den første kaffen som jeg kunne ta meg i bilen på veien. og føler at du får mer ut av dagene


Litt rot men poenget er at det er et helvettes ork a stå opp tidlig før skolen og så sitte der i timesvis og høre masse ord fra lærerkjeften og følge masse ubrukelig opplegg og dritt. Det er derimot ikke slik for håndverkere, de står opp fordi noen trenger deg for det du kan og stoler på at du gjør en bra jobb. Litt gøyere da