View Single Post
Anonym bruker
""
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hei. Høres ut som du har en aktiv hjerne som ikke lar deg slippe lett unna. Kanskje du kunne fått hjelp ved å besøke en psykolog å snakket ut om disse tingene? Det negative med dette er medisinene de evt kommer til å tilby og diagnoser som gjerne ikke er nødvendig. Jeg har mange venner som bruker rus for å takle følelser og hverdagen, men de har bare fått ett ekstra problem. Virker som du snakker deg selv ned hele tiden. Da er det ikke rart ting bare blir verre, og ikke bedre. Du er reflektert over situasjonen og at disse negative tankene kommer, men du ønsker å endre dette. Prøv å stopp deg selv 1 gang om dagen når den kritiske stemmen kommer i hodet og heller si noe positivt. Virker helt klart umulig, men 1 gang om dagen klarer vi alle. Høres flåsete ut, men tenk hvor langt du hadde kommet med en positiv stemme i bakhodet hele dagen.

Bruker du mye tid på mobil eller data? Går du turer eller trener? Jeg er av den tro at om man bruker mer enn 2-4 timer på mobil eller data og gjør meningsløse ting som sosiale medier, så vil den sterkeste psyke bli redusert. Her er det viktig å være ærlig med seg selv. Turer ute i skog og mark er gjerne kjedelig, men det gir en unik mulighet for hjernen til å roe ned tankene og gi litt frihet + frigjøring av lykke hormon. Det er viktig for oss mennesker å kjede oss i perioder. Hjernen trenger kjedsomhet for å finne nye muligheter og motivasjon til mål her i livet.

Skjønner at dette har fulgt deg hele livet. Derfor jeg nevner psykolog, men jeg tror du MÅ slutte å sammenligne deg med andre. Vi er alle unik på vår måte. Beklager om jeg tar feil i min vurdering, vil bare hjelpe. Du er voksen nå. Rus er aldri løsningen på psykiske plager. Det kan redusere lidelsen kortsiktig, men over tid tar det overhånd. Det holder å teste litt tjall. Piller fra legen er rus så det går under det samme.

Hardt arbeid lønner seg alltid. Hardt arbeid er faktisk å stoppe negative tanker feks. Gå den turen som frister så jævla lite. Ha en podcast eller musikk på i starten for å gjøre det litt lettere. Den digitale verden er egentlig noe å ønske seg vekk fra, uansett hvor mye det frister. Jeg tenker da på hjerneløs søken etter underholdning eller en form for stimuli på nett. I jobb osv er det klart at den digitale verden er en sinnsyk resurs.

Det finnes desverre ikke så mange valg her i verden. Vi er født som vi er, vi har det utseende vi har. De fleste mennesker har hjerner og kropper som fungerer likt. Vitenskapen har som regel allerede et fasit svar på hva som skal til for at vi kan føles oss bedre. Bitterhet gjør livet forferdelig for de fleste. Nå har jeg spydd ut mye som har endret min verden. Jeg kunne ikke kjede meg mer enn noen sekunder før de negative tankene spiste meg opp. De tankene kommer fortsatt hele tiden, men jeg klarer å si stopp. Det kan godt være jeg må ta den gå turen for at det skal skje, men faen så deilig det er å ha en utvei som ikke innebærer en joint, benzo eller noe annet for å takle de ubehagelige følelsene som angst eller kjedsomhet fører med seg.

Lykke til.
Vis hele sitatet...
Så diagnoser er negativt. Jeg føler jo på en måte det jeg og, for man føler man får en merkelapp, men det har også hjulpet meg å få hjelpen. Noen skriver at medisiner hjelper dem.
Jeg prøver liksom bare å skjønne hva det livet her er. Det virker som vi ikke skal nyte det, men bare ha ubehag?