View Single Post
Sitat av makkamysen Vis innlegg
Buddhistene tror på gjenfødelse. En buddhist mener at du blir født på ny når du dør. Det du gjør i dette livet bestemmer hvordan det neste livet blir. Hvis du lever et dårlig liv nå, hvis du ikke er god i dette livet, vil du få et vanskelig liv i det neste livet ditt. Dette heter loven om karma.

1Ingenting varer evig, alle ting forandrer seg. For eksempel kroppen vår. Og en dag skal vi dø.

2.Mennesket har ikke en fast sjel (sjel er på en måte tankene dine og følelsene dine, ikke kroppen din). Det betyr at sjelen din (tankene og følelsene dine) er slik de er nå. Hvis du gjør mange gode ting, vil sjelen din forandre seg. Hvis du gjør mange vonde ting, vil også sjelen din forandre seg. (Hinduister mener at det finnes en fast sjel, en sjel som ikke forandrer seg. Denne sjelen blir født på ny og på ny, i en ny kropp for hvert nye liv).

3.Det er noe vondt (lidelse) i alle ting. Det er for eksempel vondt å bli født og vondt å bli gammel. Mennesker vi er glade i dør. Det er også vondt. Buddhistene mener at det er lidelse fordi menneskene er grådige (vil alltid ha mer), ikke kloke og har for mye hat i seg.

I mine øyne høres dette veldig riktig ut, det gjenspeiler menneskeheten hvor grådighet, hat, ukloke tanker og handlinger er med å knuse vår menneskelighet. (Som allerede er ute å kjører).







Dette innlegget er verken dreven av frustrasjon eller i den durer. Det er kun et hypotetisk sagn basert på meg selv og hvordan jeg oppfatter ulike ting om menneskeheten. En av grunnene til at jeg feks, ikke ønsker barn er grunnet hvordan vi mennesker er og jeg ser heller ikke hvordan alt det fæle kan endre seg siden vi er som vi er (dessverre). Derfor ser jeg ingen fremtid for neste generasjon, det kommer nok til å være samme ulla.
Vis hele sitatet...
Jeg tror nokk du har en misoppfatning om hva buddhismen faktisk innebærer. Det du beskriver er som tatt ut av en skolebok for 4 klasse om buddhas lære.
Buddhismen handler om ens egen reise og ikke om verdens reise.

tilakhana, noe som er absolutt så sentralt er noe du kanskje burde meditere på
Les deg opp på det om du ikke vet hva det er. Vår feilaktige tro på at ting kan vare er en hovedårsak til lidelse. En buddhist har et helt annet syn på verden enn hva du tror å fremstiller.
Husk at i buddhismen så finnes det ingen gud eller utenomjordiske tro og håp. Nirvana som du nevner er ikke helt slik som du tror nirvana er en tilstand der du når opplysning, ikke det som skjer etter livet. Verden og livet er det det er, og det er buddhister fullstendig klar over. De prøver ikke endre på den eller redde verden, men heller å få mest mulig kunnskap om det. Og bare slik du vet så er det ikke slik at alle buddhister er vegetarianere. det er mange mange forskjellige retninger innen buddhismen så ikke bli overasket over at de ville ha spist hunden fort som faen.
buddhismen er ingen religion eller en måte du må leve på for den handler om så mye mye mer. Uansett hvordan du lever ditt liv eller hva du har gjort så ville nokk neppe Dalai Lama sett noe mindre på deg, for som sagt så er det en dypere forståelse enn hva du peker til i noen som er buddhist.

Les deg opp og du vil uten tvil se annerledes på absolutt alt Tror en fordypning i buddhismen hadde gitt deg mye med de tankene du har! anbefales!