View Single Post
Sitat av Bjarnebekjent Vis innlegg
Jeg sliter forresten litt med å forstå legemiddelloven. Si at man er mistenkt for å ha prøvd å anskaffe 4 gram cannabis. Hva er egentlig strafferammen for det? Hvis det kan være straffbart med fengsel ifølge strafferammen, vil det si at politiet har rett til å gjennomføre husransakelse, eller tar de hensyn til hvilken straff den konkrete mengden kan gi?
Vis hele sitatet...
Godt mulig jeg misforstår eller på andre måter er ute på utrygg grunn nå, men her trår vel "grensene" mellom eget bruk/salg inn? For eksempel så vil opp til 15g cannabis regnes som eget bruk, med mindre andre elementer tilsier at formålet er salg (for eksempel om du ble tatt med fem gram cannabis, men alt var delt opp i poser med ett gram hver, eller kanskje det lå en vekt atmed cannabisen, etc).

Refererer da til dette rundskrivet:
https://www.riksadvokaten.no/wp-cont...otikasaker.pdf

Om det blir en innstramming på Politiets anledning til å foreta ransakelser vil jeg tro det er naturlig at disse grensene vil spille inn, og at man da for eksempel ikke skal kunne ransakes om man blir tatt med mengder som tilsier eget bruk, og ingenting annet tilsier at det kan være snakk om salg. Problemet (både nå, men også etter en eventuell innstramming) er jo den gode gamle "skjellig grunn til mistanke", som virker å være svært åpen for tolking av hver enkelt. Vil en politimann få problem om de ransaket deg fordi du hadde fire gram cannabis, men du hadde en 200-lapp i lommeboka, og de så på dette som skjellig grunn til mistanke?

Bemerker at dette med grenser og innstramming av praksis rundt ransakelser bare er mine egne tanker rundt emnet, så ikke siter meg på dette.