View Single Post
Sitat av DrPerception Vis innlegg
At opiat-avhengige på subutex og subuxone vil over på metadon er litt som at alkoholikere ofte heller ville hatt en flaske sprit enn en flaske vin, bare at metadone her er valg som høyst sannsynlig vil følge dem som velger det i mange år, om ikke livet ut.
Vis hele sitatet...
Vel. Rubin Langmo var da en fungerende alkoholiker til og med da han var fengselsbetjent i Oslo kretsfengsel og da han var engelsklærer på fengselsskolen.
Og med tanke på at han er mitt forbilde så.
: )
He he . Jeg spøker.
I alle fall.
Det er svært vanskelig dette med LAR type behandling. Er glasset halvtomt eller halvfullt.
Og da LAR behandling begynte her på Nordmøre i alle fall var det kun folk med lang fartstid som kom med.
Jeg er 100% uinteresert i å uttale meg om det er riktig å gi LAR behandling til folk som har brukt opiater i 4 år eller i 2 år. Men har hørt folk i rustjenesten beklage seg over dette. (At de gir behandling til folk med for kort fartstid. Altså, ikke nok av andre alternativer er prøvd.

Forskning viser at folk stort sett ikke klarer å slutte med heroin hvis de har en viss fartstid. Så det er jo det som er idèen.

Sitat av DrPerception Vis innlegg
Så bra det ikke er verre en det!

Har du testet hormonene da? Ser på veldig mange av de dette skjer med at de først blir overvektet, noe som forsåvidt ser ut til å skje med flertallet av de som starter opp med metadon.
Vis hele sitatet...
Kanskje jeg var litt blazè der.
Har ikke testet hormoner. Hvis det blir noe galt kan jeg sikkert spørre legen om det.
Jeg gikk fort opp til ganske overvektig da jeg begynte. Klarte å gå ned igjen omtrent like fort.

LAR behandling må være den absolutt siste utvei. Det er det ikke tvil om. Og hvis det brukes slik er det et bra redskap.

Det er ingen mirakelmedisin, da.
Jeg tror at hvis man skal kunne gå på LAR behandling og ha et bra liv må man forstå at dette er ikke en konkurranse om å ha mest milligram. Dette er det mange som desverre ikke forstår.
Det er helt sant det de sier om at du kan stå 5 år på samme dose.
Også det å ruse seg regelmessig er ikke forenelig med å ha et bra liv på LAR. Sikkert også om du ikke går på LAR.

Sitat av DrPerception Vis innlegg
ja, jeg forstår at det ikke bare er å snu etter 15år på metadon.
Vis hele sitatet...
Å nei. Jeg kan ikke slutte med metadon nå. Da dør jeg. Såklart.


Sitat av DrPerception Vis innlegg
Vil du skal vite at intensjonen min ikke er å få deg til å angre på noe, men jeg vet en del om hva valget om å starte med methadone innebærer for veldig mange.
Helt uten noen opiater er jo stort sett det aller beste. Samtidig så fortstår jeg at vi er ullike individer og at ikke nødvendigvis er ONE-size fits all på dette området. Vil bare virkelig ikke at noen skal ende opp med å starte på metadone dersom det faktisk er en reel sjanse for at man kan slutte helt og jeg har enormt tro på hva mennesker kan klare med tanke på avhengighetsproblematikk så jeg mener de absolutt fleste kan komme seg helt av opiater og få et godt liv dersom de virkelig går inn for det.
Vis hele sitatet...
Nei nei. Det går bra.
Det er så rart med svart på hvitt. For en ti års tid siden så jeg ...jeg tror det var sintef ? Hadde gjort en undersøkelse om skriftlig kommunikasjon. En ting som viste seg var at svært ofte ble tonen i skriftlig kommunikasjon misoppfattet.
Også har jeg sett deg poste her en del før. Og har fått det intrykk at du er mer reflekterende enn mange. Og sikkert godt over gjennomsnittsinelligent.

NoSquad:
Min anbefaling til deg er hvis du har hepatitt C, kom i gang med kur mot det så fort som mulig. Hold deg borte fra sprekking slik at du kan komme deg i gang med det. Det er hvis ikke Pegintron man bruker lengre. Det er hvis en enda bedre medikamenter nå.
Og hvis du etter hvert føler at du har forstått dette med rus så prøv å slutt med buprenorfin.
Men hvis du må bli gående på LAR medisin så er det ikke et hinder for å leve et bra liv.
Sist endret av Arex_x; 8. oktober 2020 kl. 13:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.