View Single Post
Sitat av Arex_x Vis innlegg
Javel? Her oppe er ting litt annerledes. Her vil de fleste over fra subuxone til metadon.
Vis hele sitatet...
Sier ikke noe annerledes, jeg snakker ikke ut ifra hva dem vil, men hva som er best for helsa og ut ifra om formålet er å bli minst mulig opiat-avhengig og etterhvert overvinne avhengigheten.
Det er et litt annerledes formål en mange opiatavhengige har, som ofte er å føle seg best mulig på enklest mulig måte.

At opiat-avhengige på subutex og subuxone vil over på metadon er litt som at alkoholikere ofte heller ville hatt en flaske sprit enn en flaske vin, bare at metadone her er valg som høyst sannsynlig vil følge dem som velger det i mange år, om ikke livet ut. Det er ganske paradoksalt når en konsekvens av opiat-avhengigheten også er at man blir dårligere å tenke langt fram i tid når man kan ta dette valget.

Sitat av Arex_x Vis innlegg
Jeg har gått på metadon i over 15 år. Det jeg merker av bivirkninger som jeg kunne vært for uten er svettingen. Lett for å svette. Og det er lett å bli litt passiv fysisk. Men bare man er obs på det kan det overkommes.
Det med impotens som følge av metadon ... vel jeg vet ikke helt. Jeg kjenner en som sier han ble impotent av metadon, men har bruker også en lang liste av ting han sprekker på halve tia. Så jeg vet ikke.
Jeg har i alle fall ikke merket noe av det.
Vis hele sitatet...
Så bra det ikke er verre en det!

Har du testet hormonene da? Ser på veldig mange av de dette skjer med at de først blir overvektet, noe som forsåvidt ser ut til å skje med flertallet av de som starter opp med metadon.

Sitat av Arex_x Vis innlegg
Hvis man ikke klarer å holde seg borte fra opiater, men du likevel har et ønske om å slutte vil jeg si metadon er bra.
Vis hele sitatet...
Problemet er bare det at, man sannsynligvis ender opp mer opiat-avhengig en man i utgangspunktet og vil man da senere slutte, er veien lengre på biten hva angår fysisk-avhengighet og abstinens.

Det er jo et sterkt stoff og jeg tror det dette er mye av grunnen for at det er effektivt for å få personen til å slutte med heroin.
Heroin fungerte jo også effektivt mot morphineavhengighet på 1890-tallet.


Sitat av Arex_x Vis innlegg
Aller helst skulle jeg klart å holde meg unna opiater. Men slik gikk det altså ikke med meg. Jeg synes alternativet er ikke så u-bra.
Vis hele sitatet...
ja, jeg forstår at det ikke bare er å snu etter 15år på metadon.
Vil du skal vite at intensjonen min ikke er å få deg til å angre på noe, men jeg vet en del om hva valget om å starte med methadone innebærer for veldig mange.
Helt uten noen opiater er jo stort sett det aller beste. Samtidig så fortstår jeg at vi er ullike individer og at ikke nødvendigvis er ONE-size fits all på dette området. Vil bare virkelig ikke at noen skal ende opp med å starte på metadone dersom det faktisk er en reel sjanse for at man kan slutte helt og jeg har enormt tro på hva mennesker kan klare med tanke på avhengighetsproblematikk så jeg mener de absolutt fleste kan komme seg helt av opiater og få et godt liv dersom de virkelig går inn for det.
Sist endret av DrPerception; 7. oktober 2020 kl. 20:34.