View Single Post
Hei,
Jeg har alltid vært meget fascinert av Japansk kultur og deres levemåter.
Først nå nylig har jeg bestemt meg for å gå inn for å virkelig prøve å lære meg å snakke japansk. Jeg vet at det ikke er noen snarvei til å lære et så vanskelig språk, men jeg kan uten tvil forkorte lærekurven ved bruk av gode kilder og systematisk læring. Jeg ser at det selges en bok på norsk som er skrevet for elever i ungdomsskolen og på videregående skole uten forkunnskap i japansk, noen som kan gå god for denne boka? https://www.fagbokforlaget.no/Nihong...I9788211023438
Jeg prøver å holde meg til så få kilder som mulig. Det finnes uttalige apper og bøker for å lære japansk på engelsk, men alle begynner på nybegynnernivå, så tenker det er best å først gå gjennom alt fra en bok, også evt lese andre bøker for å få et annet perspektiv på ting. Til syvende å sist så må man vel bare pugge å få inn det elementere, før man begynner å høre på samtaler, evt føre samtaler om mulig, med andre som kan snakke japansk. Først da man virkelig lærer.

Skal til Japan i slutten av september med en kompis, og regner ikke med å kunne noe serlig innen da. Bare enkle fraser som "Arigato, sumimasen, doko desu ka osv".
Tenker å ta en tur neste sommer også, da håper jeg å ha kunne holde enkle samtaler hvis jeg setter av en time daglig til læring. Og forresten, burde man lære hiragana før man lærer Kanji? Hiragana er vel "grunnsteinen" til det japanske språket, så vil tro det er det smarteste?

Takker for tips!
Sist endret av annern55; 6. august 2019 kl. 12:23.