View Single Post
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Den funksjonelle OH gruppen i etanol er riktignok polar, men du må også huske på resten av molekylet, som gjerne blander seg med fett. Det er ikke uten grunn at etanol brukes til å rense fett av overflater der en ikke vil ha noen såperester igjen.
Vis hele sitatet...

Jeg tenkte hovedsakelig på hvordan alkohol og fett ikke løses i hverandre (worst case scenario) som en mulig mekanisme for å lage disse "hinnene".

Det kommer helt ann på hva du drikker. Drikker du vin/mørk sprit får du fort i det flere forskjellige alkoholer, ketoner og en del andre stoffer. Hvordan disse fungerer på brekningsystemet vet jeg ikke, men man føler det ihvertfall godt på kroppen dagen etter.
Vis hele sitatet...
Det er en populær urban myte der ute at staten tilsetter brekningsmiddel i alkohol for å redusere risikoen for at folk drikker seg i hjel. Det var nok dette poenget den opprinnelige posten spilte på, og det poenget jeg adresserte.

At det er en hel del annen møkk i alkoholholdige drikkevarer er jeg klar over, og det er nok mye som bidrar til å fremprovosere brekningsreflekser, men noe brekningsmiddel er det nok ikke. Og det er ikke noe melk nøytraliserer.

Dersom man får i seg sterke syrer er det lurt å drikke melk, for å tynne det ut, men det er fortsatt ikke snakk om noe nøytralisering.