View Single Post
Legg ut en print av bladet når den kommer da =).

Vil være artig å lese profesjonelles vurdering av tilstanden din. Jeg har lest den over og over igjen, men klarer ikke helt å koble sammen perspektivet i beretningen. Det er akkurat som det mangler noe som binder historien til en helhet - som en indre hemmelighet du ennå ikke har røpet for oss. Som en historie fortalt i omstokket rekkefølge.

Det virker som om psykosen din er en mixed delusion, en blanding av flere forskjellige vrangforestillinger og med absolutt maniske trekk. Dette er veldig interessant siden beretningen din også lar seg utforskes visuelt, og ikke bare skriftlig. Men til tross for at du har enorm talent - i følge meg - innenfor maling, er bildene for ustrukturerte til at jeg kan finne noe paranoid mønster eller bisarr fremtoning - kun abstrakte inntrykk.

På det abstrakte planet virker det derimot som om du har fullstendig eidetisk visualisering av hva du maler, og på den måten fremhever detaljer, toner og fargesammensetning etter et sett med ulike mønster. Jeg vil tippe på at mønstrene handler om affekt. Kornbildet ditt f.eks. får jeg ikke til å henge sammen med beretningen bak bildet, og dermed antar jeg at bildet ble malt i affekt, sannsynligvis med det du måtte ha tilgjengelig for hand, fremfor at du bevisst valgte maling og fargene selv.

Ser du derimot på de neste psykosebildene du har malt, kan man like over det gyldne snitt, i rosa farger og brune streker over den blodrød "forgrunnshjertet" som jeg kaller det, og like under det gule penselstrøket midt på kimte konturene av mennesker, eller minimum et menneske, men med litt abstrakt fantasi kan en forestille seg en folkemasse. Den store sitronformede gule tingen med en sort "T" i litt til venstre for det gyldne snitt kunne minnet meg om en alien "hersker" som en såvidt kimter konturene av et ansikt som ser ned på denne folkemengden i rosa farger, og det kan virke som om den befaler noe som opphisser folkemengden. Det gir meg følelsen av trollbundet og opprør i samme tid.

Det neste bildet fikk jeg ikke noen umiddelbare inntrykk annet enn at du nå var begynt å bli detaljert, og at antageligvis har perspektivet som gjengitt i fotografiet ikke klart å gjenspeile virkeligheten. Ser jeg nøye på de områdene du har malt i rød og rosa farger på nedre høyre side og oppover samme siden kimter jeg ansikter og figurer i snittene, og midt på bildet, det hvite under det røret, får meg til å tenke på en kvinnefigur som speiler seg i et blått vann. Med litt fantasi, når jeg ser bildet i helhet, minner det meg om at det glimtvis popper frem noen alien figurer som iakttar denne hvite kvinneskikkelsen som speiler seg i det blå vannet. Men distraherende streker gir ikke en fullgod helhet som får meg til å forbinde maleriet med beretningene dine, men kunstnerisk er det ihvertfall - lite tvil om det!

Deretter følger en del malerier som jeg tror må ha blitt malt i affekt og med hva du hadde tilgjengelig for hand, til vi kommer til B-en som er veltet. Jeg ser ingen B som er veltet, men minns å kimte en undervannsverden bak forgrunnsmaleriene i bildet. Der de røde prikkene forestiller fisker i forgrunnen som delvis avdekker en skjult, marmorgrønn og blå tempel og landskap under vannet, dekt i forgrunnen av grønn tang og kanskje noen vrakrester og evt. forgrunnslandskap (stein, gjørme, etc). Svært detaljrik forgrunn av noe som ligner på brukket treverk, som en bro eller brygge som har kollapset og lagt seg på havbunnen.

På "bilder slik du vanligvis lager dem" ble jeg helt målløs! For noen detaljer, linjer - for ikke å snakke om fargesammensetninger - visjonært og fremdeles abstrakt, men med mer sans for detaljer og logiske mønstre som skiller definitivt mellom forgrunn, mellomlag og bakgrunn! Virkelig lekkert! Plutselig er det mer forbindelse mellom beretningens gang og de episke visjonene som maleriene formidler til seeren, det er mat for fantasi, kreative forestillinger og abstrakt tenkning.

Mens de forgående bildene virket som affektivitet, virker disse bildene som gjennomført bearbeidet. Den maniske utfoldelsen, den paranoide perfeksjonismen og den bisarre virkeligheten kommer sterkere frem og fanger tilskuerens oppmerksomhet på en granskende måte, men samtidig harmonisk behagelig fryd for øyet! Ingen forvirrende eller avledende forgrunnsstreker som dekker bakgrunnsmotivene, ingen innbilninger eller affektive streker med det som måtte være tilgjengelig å male med, og en såkalt eidetisk bildeinntrykk som gjenspeiles på flere av maleriene.

Håper du får like god omtale av "Dialog" som du har fått i denne tråden her, det må da være en sterk motivasjon for deg å ta steget enda et skritt videre med den abstrakte stilen din, og kanskje er vi vitne til at en kunstner er blitt født? Jeg håper så, for det pirret fantasien litt av å se bildene dine, samtidig som jeg prøvde å koble dem opp mot psykosene dine. Det var svært vanskelig, og personlig har jeg ikke fantasi godt nok til å tilfredsstille det målet, men jeg fikk mat for egen abstrakte tenkning, og det føltes godt ihvertfall.

Keep up the good work, og legg ved artikkelen i "Dialog" her på forumet når den tid kommer. Og legg gjerne ut noen flere bilder av de du normalt pleier å male. Fantastisk abstrakt!