View Single Post
Edit:
Hvis du senere skulle havne utfor flere telepatiske episoder eller høre stemmer, så anbefaler jeg at du og psykologen din forsøker en pasientbok som heter et eller annet med "Stemmemestring" fra Hearing Voices Network av Marius Romme og Sandra Escher, var det vel. Jeg holder på med den nå, og den funker fantastisk bra. Det er to grunner til at jeg nevner dette:

1. Telepati er også en form for stemmehøring! Behandling av telepati bør - i følge meg - behandles som stemmehøring etter modell av Hearing Voices Network.

2. En eller annen gang vil du muligens måtte bytte medisin fra Trilafon. Jeg vet ikke hvor lenge du har gått på det, men en eller annen gang blir det hverken aktuelt for deg eller legen mengde Akiniton (++) du må gå på i tillegg til nevroleptikaen, og det kan forekomme tilfeller der du blankt steiler på videre Trilafon/Akiniton-medisinering.

Men mitt råd til deg er at du holder deg til Trilafonen (hvis den virker bra for deg da selvsagt) så lenge du orker og litt til, og så bytte medisin - eller hvis du har mulighet til det - kutte det ut (nedtrapping i samråd med enten psykiater - hvis du er på institusjon - eller fastlege, hvis du er i distriktpsykiatrisk med psykolog).

Som alternativ "medisin" kan du benytte deg av Hearing Voices Networks "Stemmemestringsbok" med påfølgende psyko- eller psykoseterapi! Boka gjør det litt enklere for deg å kommunisere med psykiater/psykologen din i forhold til stemmehøringstilfeller, dvs. at du kan påpeke overfor lege/psykolog hva slags stemmehøring som plager deg, så hjelper han deg til å forstå dem sammen med deg og du kan skrive ned hva stemmene sier (diskusjonsstemmer), metaforene (metaforiske stemmer), imperativene (kommanderende stemmer), kommentarene (jeg-stemmen som kommenterer eller "karakterstemmene", som eks. bekjente/familie/nabo/fremmede/imaginære osv. "kommentatorer" - imaginære = gud/djevel/engler/demoner [transcendente], osv [skal ikke gå inn på de forskjellige stemmeinndelingene her]) og diskutere det med psykolog.

På den måten kan du få en annen vinkling til stemmene slik at du i stedet for å tro at du har Varg Vikernes oppe i hodet, kanskje går rundt med en indre frykt for å ende opp som Greven (bare et dårlig eksempel, for jeg vet ikke detaljene rundt ditt eksempel med Greven, om du kjente han, hva navnet betyr for deg, om du er Burzum-fan, etc.)

Slike ting diskuterer du med psykologen din ved hjelp av boka "Stemmemestring". Det er utrolig rart - for ikke å snakke om opplysende - hvor mye som kommer frem av logiske tilfeller når du plutselig befinner deg i en situasjon hvor du må fortelle eller forklare for psykologen din hvem Varg Vikenes aka Greven er, hva han er kjent for, enmannsbandet hans Burzum, hva du synes om satanisme eller antikrister, osv.

Plutselig går det opp for deg hva de telepatiske stemmene (også en "karakterstemme", i likhet med transcendente stemmer, eksempelvis) egentlig er på det tilfellet og etterhvert begynner du å forstå et mønster for hvorfor disse stemmene oppstår, du lærer deg å lytte til dem og kontrollere dem, forstå dem eller avvise dem, etc. I begynnelsen er det tungt og det tar tid å tilpasse seg, men i det du og psykologen endelig diskuterer noe som oppnår en forbindelse mellom stemmene og tråden i diskusjonen - noe som kan skje umiddelbart, hvis det er en ekstremt dyktig psykolog, eller kan ta litt lengre tid, hvis det er en litt uerfaren psykolog med stemmemestring.

Men ha tålmodighet - så vil du lære deg å forstå hvor interessant de interessante psykotiske episodene dine - og også de ubehagelige (men mest de interessante) egentlig er!! Og da begynner vi å snakke om stemmemestring (and exploring the uncounsciousness).

Hvem vet - kanskje de neste bildene du maler etter slik jobbing med stemmene dine fører deg opp på nivå med Maurits Cornelis Escher?

Edit:
I begynnelsen er det tungt og det tar tid å tilpasse seg, men i det du og psykologen endelig diskuterer noe som oppnår en forbindelse mellom stemmene og tråden i diskusjonen - noe som kan skje umiddelbart, hvis det er en ekstremt dyktig psykolog, eller kan ta litt lengre tid, hvis det er en litt uerfaren psykolog med stemmemestring - så er du på vei til å mestre det, skal det være.