View Single Post
Akutte og forbigående eller rusutløste psykoser pleier da å gå over av seg selv? Schizofreni, schizoaffektive og bipolar har derimot dårligere prognose. Bipolare har perioder med psykose, som kalles psykotiske episoder, som kan være vanskelig å bli kvitt. I disse episodene er det stort sett psykofarmaka som blir brukt i behandlingen, slik jeg har forstått det, hos bipolare. Det som kan diskuteres er om psykofarmaka burde bli nedtrappet i oppholdsperiodene for psykose eller om de skal fortsette med medisinene livet ut for å dempe utfallet av neste psykotiske episode. Litium blir ofte gitt i de maniske periodene, mener jeg.

Bipolare og schizoaffektive er forresten kjent for å være kunstnerisk anlagte. Mange store kunstnere var bipolare. Schizoaffektive og schizofrene kan jo trappe ned på medisinene en eller annen gang i samråd med legen, men policy er ofte slik at opplever vedkommende en psykotisk episode til etter nedtrappingen, er prognosene dårlige og pasienten må leve med medisiner livet ut. Eller den siste påstanden gjelder schizofreni da, jeg er ikke helt sikker på om det samme gjelder schizoaffektive.

Trilafon hadde gode effekter på meg, den fjerna positive symptomer relativt fort. Det er selvsagt litt rester med desorganisering (tankeforstyrrelser) igjen en god stund etterpå, men trilafon er høyst effektiv, særlig mot positive vrangforestillinger som jeg kaller det - vrangforestillinger med hallusinatoriske symptomer (eks. delusion of reference, megalomani, etc.). Eneste kjipe er at det kan gå med en del Akiniton i tillegg til Trilafon. Enkelt forklart er Akiniton medisin mot bivirkninger av opprinnelig medisin (i psykosebehandling).

Ønsker deg god bedring i hvertfall og fortsett med malinga - syns jeg ser glimt av kunstnerisk talent i verkene dine

NB!
Vrangforestillinger uten hallusinatoriske symptomer er f.eks paranoia, bare for å ha forklart forskjellen med uttrykket mitt..
Sist endret av paranoy; 25. februar 2010 kl. 19:23.