View Single Post
Hei! Ansatt på legevakt her.

Mye basic er allerede nevnt her. Jeg anbefaler deg å lese deg opp og ikke nøle med iverksette førstehjelp. Først og fremst bør du komme i kontakt med 113, eller få noen i nærheten til å gjøre det (hvis dette er en mulighet). Personen i 113 sentralen vil guide deg/dere gjennom forløpet og stille relevante spørsmål slik at dere kan iverksette nødvendige tiltak til ambulansen kommer fam til stedet.

Det første du skal kartlegge er som allerede nevnt:

- Er pasienten våken og stand til å snakke? Ja/nei?
- Reagerer han på tilrop / risting?
- Puster pasienten? Hvordan paster pasienten? (Hvis nei på om han ikke puster, sett i gang med HLR umiddelbart). Om han puster, så må du forsikre deg om at pasienten puster normalt på ryggen før du legger han i sideleie.) Hva er normal pusting spør du? Kjenn litt på deg selv. Hva er unormalt? Det hører du om du lytter etter surkling, om det er overfladisk, eller om han gisper etter pusten).


Kan tenke meg at du syntes dette var en ubehagelig opplevelse, men det er kjempe flott at du tar inititativ til å søke kunnskap på dette feltet. Det kan redde liv! Jeg anbefaler deg å være aktiv og gjerne ta kurs på nett eller lignende steder. Det finnes flere firmaer som tilbyr slike kurs.

Som sagt, key pointsa her er hvordan du håndterer situasjonen i forhold til hva du har lært på kurs, hvordan du beskriver symptomene til AMK sentralen. Dette er livsviktige sekunder som betyr forskjell mellom liv og død. En god kombinasjon av deg selv om har kunnskap om HLR samt hjelpen fra AMK sentralen er alt i øyeblikket du er hos en bevisstløs person.