View Single Post
Litt usikker på hvor jeg skal poste dette, men forsøker her..

Jeg har i det siste grublet litt på det nye regelverket for å kjøre båt langs norskekysten. Jeg er selv født i 81, og havnet derfor desverre innenfor det nye regelverket om å måtte ha båtførerbevis selv om jeg har kjørt båt aldri så mye gjennom hele oppveksten fra jeg kunne krype.

Regelverket sier : (hentet fra redningsselskapet.no )

Under 16 år

Båt med lengde på inntil åtte meter.
Maks ti hestekrefter, og ti knop.

Over 16 år uten båtførerbevis

Båt med lengde på inntil åtte meter.
Maks effekt på 25 hestekrefter.
Ingen øvre grense for fart, bortsett fra i regulerte områder.

Over 16 år med båtførerbevis

Båt med lengde på inntil 15 meter.
Ingen øvre grense for antall hestekrefter.
Ingen øvre grense for fart, bortsett fra i regulerte områder.

Født før 1980

Båt med lengde på inntil 15 meter.
Ingen øvre grense for antall hestekrefter.
Ingen øvre grense for fart, bortsett fra i regulerte områder.

Fritidsbåtskippersertifikat og fritidsskippersertifikat gir rett til å føre fritidsfartøy med skroglengde opp til 24 meter, utenfor næringsvirksomhet, i fartsområdet stor kystfart.



Så kommer vi da til spørsmålet mitt..

§97 i Norges grunnlov sier at ingen lover kan vedtas med tilbakevirkende kraft. Det vil si at nye lover som vedtas kun skal gjelde på forhold fra vedtakelsesdato og fremover i tid.

Forskrift om krav til minstealder og båtførerbevis mv. for fører av fritidsbåt er jo vedtatt i 2009-2012 med referanser til lovverk anno 1998.

Dette får meg til å lure.. er denne loven faktisk gyldig ? Hvis jeg hadde kjørt en båt med 40 HK og blitt stoppet, og nektet å godta bot, og saken havnet i retten.. hvordan kan de rettgjøre at lovverket har tilbakevirkende kraft slik at jeg kan dømmes ?

Kjør debatt ? Hadde vært fint om det var noen advokater/jurister der ute som kunne svart meg skikkelig og