View Single Post
Hei!
Många som diskuterar priser och i mina øgon ganska låga priser. jag har själv en Reprap Prusa Mendel. Jag har precis varit i vändan med å beställa delar till ett par stycken 3D printers och delar gärna med mig av vad det i grunden handlar om för pengar.

Först å främst så måste man ha Printade eller stöpta eller frästa delar till printer. Detta har varit bland det svåraste å få tag i men blir allt mer vanligt å lätt att få tag i, Ebay eller inne på Rotorit sin sida finner man de bästa kapen (Anbefaller starkt att ikke köpa billiga stöpta delar, det gjorde jag och de klarade inte jobbet.). Men sen är det mykket mer som skal til, Du ska ha Elektronikk, Motorer, "Vitaminer"/metallram o skruvar, "Hotend"/den delen som vermer plasten. Kvalite på printer er ein stor faktor i vad priset utgörs til, det finns en del veldigt billiga tilbud på marknaden, bland annat Printrbot, men då tappar man hastighet på printer och möjligens stabilitet.Men her er iaf ett estimat på priser jag lykkats finna fram.

Printade delar: 800-1700
Motorer 5st (Prusa): 400-700 (passa på så de er starka nok, nema17 47mm)
Elektronikk: 600-1200 (finns fler typer att välja mellom)
Vitaminer: 500-1000
Hotend: 350-600
hotbed: 200

So 2850-5700.-

i stort sett alt må importeras, muligen bortsett fra plast, Ein må då betala tull. tror det er 25%, usikker. Glöm ikke rekna med den.

inkl tull 3500-7125.

Men som sagt, det finns gott om information inne på:
Reprap.org (internationell site)
Reprap.no (Norskt forum for printer intresserade)

Min första printer kostade mig massor utdelat över flera månader. Det va verktyg, ting som jag ödela osv. Men det var värt det .
Det är en fantastiskt lärorik och givande hobby, som förbereder en till framtiden inom 3D printing.
Lykke til allesammen!