View Single Post
o shit waddup
Jeg kan ikke svare for de I dopselgermiljøet, men det er veldig fort gjort å ende i en ond spiral og det har jeg opplevd selv med inkasso (og kjøp, men bare mindre mengder jeg kunne rydde opp i etter en påminnelse eller tre, sorry D: ). Kan ikke gjøre opp alt, så hvorfor skal jeg prøve i det hele tatt. Fikser ikke dette. De kan ikke kreve inn gjelda fra meg når jeg er død uansett. Det er klart man kan bryte ut av det, men man trenger hjelp til å løse det underliggende, ofte er det ikke pengene som er fiksen.

Om man skal ha pengene tilbake tror jeg helt seriøst det beste er å være litt dealer, litt sosialarbeider. Ikke lån de mer, prøve å få de clean (om ikke helt clean iallefall cleanere). Gjevnlig kontakt helst uten trusler. Tilgi deler av gjeld, prøv å lage en nedbetalingsavtale som kan gjennomføres, helst uten at man må låne mer for å selge. Man skal være forsiktig med å anta, men det er nok ofte noen underliggende diagnoser/forhold foruten rusavhengighet som forverrer. Sosiale forhold, kanskje i forhold med en annen "junkie" og så forsvinner ting som egentlig skulle selges, ingen/utrygg jobb, dårlig betalt, dårlig/ingen hjelp fra helsevesenet. Don't get high on your own supply er en fin regel, men det er ikke alle som klarer leve etter den. Og da burde man ikke selge.

Man trenger bare ett svakt øyeblikk eller to for å drite seg ut og sette seg i en posisjon der man plutselig ikke ser veien ut, den veien som virket så klar og enkel rett før. Klart det er sikkert noen sosiopat-brukere som bare drar til seg alt de får og stikker, men tror ikke det er normen.
Sist endret av ulldott; 20. mars 2021 kl. 11:43.