View Single Post
Sitat av de2e545e449f4b7 Vis innlegg
Ikke at jeg er uenig, men kan ikke akkurat det samme sies om både bolig- og aksjemarked?
Vis hele sitatet...
Det er på samme vis snakk om tilbud og etterspørsel, men det er stor forskjell på den underliggende fundamentale verdien. Det er en form for verdi under som kan måles både i bolig- og aksjemarked; Equinor har et visst antall plattformer som til daglig pumper opp en viss mengde olje, videre betaler de ut utbytte av overskuddet fire ganger i året. Til en viss grad er man dermed sikret en avkastning ved å eie Equinor. I Oslo er etterspørselen ekstrem etter visse boligtyper, men ellers i landet betaler man stort sett en fair pris ut fra antall soverom, og så videre.

Det er en grunn til at GME, sakte, men sikkert hadde sunket de siste årene. Selskapet befant seg i en døende bransje. Det var basert på et fremtidsperspektiv at selskapet var såpass shortet. Det vi har sett de siste ukene har vært den spekulasjon fra WSB, og ja, i et sånt tilfelle er det garantert at mange vil brenne seg.

Jeg var kort innom selv, men kun for å selge meg ut så snart jeg hadde en viss prosent i avkastning. De som ble fortalt at de skulle holde til månen har blitt villedet.

En annen forskjell er at både aksje- og boligmarkedet kan reguleres til en viss grad. Slik som vi så når Robinhood og flere aktører satte handelsstopp på aksjen