View Single Post
Dette er for en skoleoppgave eller noe? Hva har du forsøkt fra før av? Hvor er det du sitter fast?

Programmeringsforumet forutsetter at man har et minimum av kunnskap og at man har gjort et hederlig forsøk før man spør om hjelp, og for meg virker det mer som om du plutselig innså at det var på tide å lære seg Python like før innleveringsfristen på en skoleoppgave.

Først av alt vil jeg si at Python definitivt kan løse den typen problemer du lister opp, men jeg vil ikke hevde at den er optimal til jobben. Her er nok et matematikk-program som Matlab (ev. Mathematica, men jeg har ikke brukt det) bedre egnet, rett og slett fordi alt du trenger er innebygd og påtenkt fra begynnelsen. Matlab tolker f.eks. alt som matriser, og du kan inspisere variablene i form av matriser, samt har muligheten for plotting til skjerm på en veldig enkel måte. Slike programmer er derimot dyre, så det fordrer at du faktisk går på en skole, og de har lisenser til dette. Om ikke er Octave et alternativ til Matlab.

I Python blir du nesten nødt til å laste ned numpy og matplotlib for å få gjort det du ønsker. numpy har poisson-fordeling, normalfordeling, støtte for matriser osv. Disse modulene er også skrevet som C-extensions, så de er slettes ikke dårlig på fart. Ulempen er en ganske stygg numpy-syntaks, men det er massevis av hjelp å få på internett. Matplotlib er en modul for å plotte grafer, og er ganske kraftig om du først dykker ned i dokumentasjonen.