View Single Post
Sitat av Amygdala91 Vis innlegg
Jeg lurer på hva du mener med typiske kjernetrosartikler. Finnes det typiske kjernetrosartikler i kristendommen? I så fall har ikke jeg fått med meg det eller kan huske at noen har definert/skrevet de ned. Hmmm. Er veldig nysgjerig på hvor du har hentet det fra i så fall.
Vis hele sitatet...
Vidarlo har jo allerede svart på dette, men likevel. Jeg nevnte noen eksempler på "kjernetrosartikler" i den samme teksten du siterte – faktisk i den samme setningen. Kanskje man kan si at ingen av de sentrale trosartiklene må deles av samtlige kristne, men det er rimelig å si at minst noen av dem må inngå i en persons overbevisninger for at det skal være rimelig å anse personen som religiøst kristen. Hvis du ikke tror på noen av de overnaturlige påstandene som normalt inngår i en kristen tro, så er det i min mening snodig å kalle seg kristen, i det minste i en religiøs forstand.

Så er det jo klart at man alltids kan kalle seg kristen kun fordi man anser seg som et historisk produkt av kristen påvirkning, slik at man er "tradisjonelt og kulturelt kristen", mens man samtidig er ateist. Eller tilsvarende fordi man ble døpt og konfirmert og synes julemessen er en koselig affære. Men det er i min mening en lite nyttig vri på begrepet som kun bidrar til forvirring. Litt som å kalle seg høyremann fordi man kommer fra tre generasjoner standhaftige høyrevelgere, mens man egentlig og åpenlyst deler de politiske meningene til Rødt.