View Single Post
Sitat av bronsky Vis innlegg
Det er visse ting som er etablerte sannheter, blant annet at jorda er rund. Vi måtte ikke ut i verdensrommet for å slå fast at jorda ikke er flat, og det er nå et etablert faktum.
Vis hele sitatet...
Det var et etablert faktum FØR også. Det at noen påsto det i en kort periode gjorde det ikke til et universelt faktum for alle fra den religionen. Det var bare den tidens "politisk korrekthet".

Sitat av bronsky Vis innlegg
Gud, derimot, finnes det ingen bevis for. ..<snip>..
Vi vet fra DNA at evolusjonsteorien er et faktum, og at det ikke er gud eller andre overnaturlige krefter som har skapt oss.
Vis hele sitatet...
Nå har jeg sikkert ikke lest bibelen godt nok, men jeg kan ikke huske at det står noe i den som totalt ekskluderer vitenskap? Likeledes, det at vi ikke har funnet definitivt bevis for at det finnes en Gud (eller flere) vil ikke nødvendigvis si at vi ikke vil finne det? Vi har da ikke forsket frem alt ennå?

Hvorfor må vitenskap nødvendigvis være til for å motbevise gud eller guder?

(At vitenskap kan brukes til å bevise at en fantasi-bok med samlinger skrevet fra 1400-1800tallet faktisk er fantasi er ikke så spesielt, Harry Potter-bøkene får meg ikke til å tro på magi, ei heller at det er den eneste sannheten)
Sist endret av lumbricus; 3. desember 2015 kl. 11:41.