View Single Post
Godt spørsmål, ts.

Min personlige tro er at det er fordi foreldre disiplinerer og indoktrinerer barna så hardt at de ikke tør å tenke selv når de blir voksne, ergo overgrep. Å prøve å vise dem fakta og vitenskap er det samme som å introdusere "djevelen" i livet deres sånn at de skal bli lettere å "hjernevaske". Det er lettere å fylle hodene til barn med fantasihistorier for å holde dem "på rekke", enn å utvikle seg som person og bli flink til å håndtere barn på en bra måte.

Greit, overtro kan ha mye bra for seg når det er desperate tider - folk samles i kirker og ber sammen, og finner "støtte" i oppblåste, fine ord. Men sannhet, vitenskap og realitet vil alltid være det det er, hverken mer eller mindre.

Det var èn fyr jeg jobbet sammen med en gang som sa noe jeg aldri har glemt - selv om han var en kødd: "Folk kjeda seg så fælt før i tida". Det var dog i sammenheng med Stonehenge, men det kan lett overføres til religion og overtro også. Man kjeder seg så fælt at man trenger litt show og dramatikk for å få dagen til å gå rundt.

Bibelen er bare en svært godt markedsført bok.