View Single Post
Vet ikke om du svarte meg ts, men om det gjorde det så var poliklinisk behandling som var starten på veien tilbake for min del. Pga gjennomtrekk på poliklinikken fant jeg privatpraktiserende psykolog og da løsnet det og ble fremgang, noe få tilbakeslag men mest fremgang. Det å ha en fast person å forholde seg til, og kunne bli trygg på den personen var vel kanskje det som betydde mest for meg. Ja selvsagt også nivået på behandler. Det var langt mindre "det man forventer" i samtalene enn jeg trodde på forhånd. Masse gode øvelser, mange spørsmål som fikk meg til å tenke over ting som jeg nok burde stoppet opp og tenkt gjennom tidligere, men jeg fant roen og fikk reflektert og øvet meg. Og sakte med sikkert slapp angsten klamme hånd taket. Angsten er ikke helt vekk, og det blir den kanskje heller aldri, men nå er den stort sett håndterbar og til å leve med.

Det er fult mulig å gå til behandling selv om du er i full jobb, har familie og masse plikter og ansvar. Du må bare rydde plass i kalenderen. Du må prioritere deg selv, ellers vil dette dra seg til over tid. Om behandlingen blir for tøff i en periode så får du heller ta en time-out når det sår på som verst og snakke med legen din om sykemelding. Den jobben du skal gjøre er tøff, det koster å møte angsten. Det koster å trene og øve på mestring. Men det er mulig. Noen kommer seg på bena relativt raskt, noen bruker lengre tid og noen få må jobbe i årevis før de kommer i mål. Tror kanskje det spiller inn hvor mye du gjør ut av behandlingen. Om du bare daffer inn og blir ferdig med timen uten noe mer tar det kanskje lengre tid, men om du er dedikert, reflekterer over hver enkelt time hos behandler, forsøker å analysere og se tenke gjennom så tror jeg det er mulig å få raskere progresjon.

Valiumen den hjelper deg i akutte situasjoner. Det er ikke en langsiktig løsning.

Siden du har bolig og hytte etc så har du sikkert også tilhørende lån? Om du ønsker en privatpraktiserende behandler pga stabilitet og langsiktighet så finn en behandler med driftstilskudd. Da betaler du kun egenandel for timen begrenset oppad til frikort-grensen. Etter grensen er nådd er timene gratis for deg ut året. Evt. medisinering, sykemelding etc tar du med fastlegen. Og kanskje etter en stund i terapi du kan snakke med legen om nedtrapping av valiumen.

Lykke til - det er din fremtid. Own it!
Sist endret av random67489; 16. juli 2019 kl. 19:36.