View Single Post
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Nei, den vil ikkje det. Universet oppfører seg slik det oppfører seg, og våre meininger om det påverkar ikkje fysikk.

Om du endrar krava or vitenskap vil du endre kva som kan kallast vitenskap.


Poenget er altså at det er veldig mykje vi veit med så stor sikkerhet som måleinstrumenta gjev oss.

For å ta newtonsk fysikk: den var så nøyaktig som Newton kunne oppnå med samtida sine måleinstrument. Det viste seg i ettertid at den var ikkje nøyaktig til mange desimalplasser i ekstremtilfeller, men den fungerte. Relativitetsteorien utvida den, og etterkvart fekk vi målinger som stadfesta at relativitetsteorien var korrekt til fleire desimalplasser enn newtonsk mekanikk.

Uansett om du endrer rammebetingelsane, vil prinsippa Newton og Einstein fastsatte gjelde.
Vis hele sitatet...
Ikke nødvendigvis.

La oss ta et ekstremt eksempel. Hva om vi en dag kommer til å våkne opp til at tiden er blitt bevist til å kunne bli utnyttet som enhver ressurs? Det at vi da kunne hoppet mellom tidsrom, eller enda bedre. Bygget og gravd ut tid for å så kunne spare opp på tid eller stoppe den. Da ville hele konseptet om fysikk endre seg. Da kunne du i teorien skytt ut en rakett mot mars. Hoppet mellom tidsrommet fra 29.01.2019 20:52 til 29.04.2019. Det ville da også gjort det mulig å vite alt som noensinne har skjedd og alt som noensinne vil skje. I tillegg kunne du overgått døden, i at du stoppet tid før du døde, for å så å reversere hva som gjør at du døde.

Så kan du si at dette er umulig og science fiction. Og det er det jo. Men, man kan på samme tid aldri vite om det kunne vært en mulighet. Fordi vi vet jo ikke alt om universet. Det eneste vi kan si er at det aller høyst usannsynlig at noe slikt ville skje. Men, så stort som universet er, og så uforstått det er, så kan du ikke utelukke muligheten for at ting som er aller høyst usannsynlig ikke er sannsynlig (man kan jo si at det er usannsynlig i den forstand av hvordan verden blir forstått i dag. Men igjen, om det hadde skjedd. Ville rammebetingelsene automatisk endret seg).

Kan hende du fortsatt ikke forstår poenget mitt med å kommentere i den tråden, og da tenker jeg det ikke er noe vits i å diskutere det videre. Fordi da kan jeg overhode ikke klare å forklare det til deg slik jeg ønsker. Jeg vil igjen påpeke at jeg ikke prøver å benekte hva du sier, og det er jo sant det du sier. Men, man kan ikke bevise det usannsynlige. Derfor trenger man heller ikke tro på det usannsynlige. Men noen velger å gjøre det uansett, og selve forståelsen av hvorfor folk gjør det er jo også i seg selv ikke helt forstått. Fordi vi forstår ikke alt om de komplekse prosessene i hjernen og hvorfor noen tyr til en slik tankegang. Mange ville påstått at de forstår det, men selve spørsmålet blir igjen grunnet i det at vi har en bevissthet, som igjen heller ikke kan bli pekt på og forklart hvor ligger hen.