Tråd: LED-tråden.
View Single Post
Sitat av capidog Vis innlegg
Ja, takk. Ønsker gjerne en tegning på en konstantstrømkilde (som en LED driver er) basert på en motstand og en transistor. Akkurat denne mangler jeg i arkivet mitt.
Vis hele sitatet...
Provo sin beskrivelse stemmer godt med forsøket jeg gjorde

Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg kan imidlertid heller ikke se hvordan dette skal gjøres med kun et potensiometer og en transistor, gitt at driveren skal gi en konstant strøm uavhengig av både diodespenning og drivspenning. Man kan derimot bruke transistoren til å bestemme strømmen hvis drivspenningen er konstant ved å koble diodene i serie til transistorens kollektor og jorde emitter, og videre bestemme basestrømmen, og dermed kollektorstrømmen, ved hjelp av potensiometeret.
Vis hele sitatet...
Haken ved konstruksjonen er det att den ikke bør benyttes ved ustabil spenning. Det blir også en mulighet for å koble LED mellom emitter og jord, som jeg tror ( bare tror ) gjør den litt mere stabil.

Ellers har wikipedia endel tegninger som er nesten like enkle http://en.wikipedia.org/wiki/Current_source

Sitat av Provo Vis innlegg
gitt at driveren skal gi en konstant strøm uavhengig av både diodespenning og drivspenning..
Vis hele sitatet...
I det opprinnelige spørsmålet var drivspenningen og diode data gitt.