Tråd: LED-tråden.
View Single Post
Sitat av excubated Vis innlegg
Jeg ønsker meg stort sett en driver på 10v-11v@1000mA, gjerne med 2-3 trinn (333mA, 666mA og 1000mA, for eksempel). Forsynes med et blybatteri, altså 12,6v fullt ladet, men fort ned i 11,2v uten at ytelsen bør reduseres mye.
...
Vis hele sitatet...
Jeg er veldig fornøyd med CAT4101:

http://www.onsemi.com/pub/Collateral/CAT4101-D.PDF

Den har maksstrøm på 1A. Men også denne har en setmotstand som regulerer strømmen (549 Ohm for 1A). Dimming, hvis det er det du er på jakt etter, gjør du best med PWM (egen inngang for dette).

Merk at setmostanden er den eneste eksterne komponenten som kreves til CAT4101. LM3404, som Provo linker til, er en buck-regulator. Da må du ha spole(r), kondensator(er) og diode(r) i tillegg. Men så tåler den 20% mer, og er i sin natur mer effektiv enn en tradisjonell regulator.

CAT4101 har lavt spenningsdfall, ca 500mV ved 1A.

Det eneste problemet jeg ser i din applikasjon er at du ligger veldig tett på maksimal strøm. Personlig liker jeg ikke å designe noe som ligger på maksimal strøm. Så jeg ville ha vurdert å begrense strømmen til 800 mA, noe som vil øke levetiden for både regulatoren og lysdioden. Men du får jo da litt mindre lysutbytte.

Follow-up til eget innlegg.

Sitat av capidog Vis innlegg
...
Merk at setmostanden er den eneste eksterne komponenten som kreves til CAT4101.
...
Vis hele sitatet...
I farten så skrøyt jeg på CAT4101 litt for mye med dette utsagnet. Det er slik at kretsen krever en 5V supply (maks 8 mA). Jeg har alltid tilgang til dette i de applikasjonene jeg bruker den, pga PWM-dimming via mikrokontroller. Men det er et sjekkpunkt å få med seg!