View Single Post
Sitat av pappabetaler Vis innlegg
Sjekk ut linkene én gang til.
Vis hele sitatet...
OK. Vi tolker nok forskjellig, men jeg skal forklare hvordan jeg oppfatter dem.

1: Feite kvinner rekonstruerer reklamebilder, for å vise at fashion is for everybody og your body is beautiful because it is yours.

Reklame/media generelt presenterer veldig tynne folk, noe som får feite folk til å føle at de ikke hører hjemme i situasjonene som vises. F eks ser man aldri feite folk i noe som likner seksuelle situasjoner. Man ønsker å vise at feite mennesker også finnes, som noe annet enn triste og selvhatende mobbeoffer. Å være glad i sin egen kropp betyr ikke at man mener den er perfekt. Men kroppen vår er ikke bare utseendet vårt, det er vår måte å være i verden på. Det går an å være stolt av og glad i kroppen sin for alt det den lar oss gjøre og oppleve, selv om den har noen feil.

2: Dama ønsker at feite folk skal gå fra dette:

It took me a long time to accept myself. I hated myself. Hated how I looked, how much I weighed, everything about me.

Til dette:

in the last four years I have accepted myself for the person I am. I am not my weight or my size. I am a wife to a loving man. I am a mother to a beautiful 18 month old daughter. I am a friend and a college graduate. I may be fat but i am beautiful.

Ikke fordi hun synes overvekt er bra og at flere burde prøve det, men fordi overvektige også fortjener å være lykkelige, ha god selvtillitt og føle seg verd å elske. Hun forteller hvordan ovgivelsene nærmest forventer at de skal hate seg selv, at det skal være en skinny girl inni der som lengter ut. De mener altså at overvektige burde føle seg fremmedgjort i sin egen kropp. Den kroppen som er dem og som huser deres eksistens på jorden. Jeg synes det er rart å forlange av noen.

3: Adele sier ikke at hun er vakker fordi hun er overvektig. Faktisk sier hun ikke at hun er vakker i det hele tatt. Det hun sier er at, hold dere fast, det å være vakker (=tynn) er ikke så viktig for henne. Musikk er viktigere. Ser man det, det finnes kvinner som ikke har som fremste mål å være et sexsymbol, men å være flink til det man gjør!
Sist endret av entropi; 1. februar 2017 kl. 09:27.