View Single Post
Sitat av nilsern Vis innlegg
Mange jeg har pratet med overanalyserer Karma og er i den oppfatning at Karma svarer på alt du foretar deg uten noen spessifik rød linje gjennom hendelsesforløpet etter handlingen. Andre mener at Karma bare er tull, muligens basert på den førstnevnte oppfatningen som kort kan forklares på denne måten: Jeg oppfører meg som en tulling, og som følge av det vil "bad luck" følge meg.

Men hva er det egentlig som skjer når jeg oppfører meg som en tulling? La oss si at jeg finner en lommebok med 1000 kroner og velger å beholde den og pengene. Da er jeg en uærlig person. Mye kan sies om uærlighet, men er du uærlig i det små er du mest sansynlig uærlig i det store. Er du en uærlig person er du i stand til å ta dårlige avgjørelser uten hensyn til de rundt deg. La oss si at kompisen din har en kjæreste som du syntes er utrolig atraktiv, og du velger å tre inn i en turbulent periode og skaper et forhold til denne personen. Dette blir oppdaget av kompisen din og vennskapet er over. Da har du mistet en god venn og ordet går rundt om at du ikke er til å stole på. Kjipe ting skjer med deg, venner er ikke like entusiastiske ovenfor deg, folk ditcher avtaler og behandler deg med den respekten du har lagt opp til selv. Nå vil jeg våge å påstå at om du er en person som er villig til å beholde en lommebok med 1000 kroner, fremfor å returnere den til eieren er du i mye større grad i stand til å etablere et forhold til kjæresten til kompisen din, enn en person som ville returnert lommeboken. Kort sagt, er du en dust oppdages det, og andre vil behandle deg som en dust.

Men så tilbake til Karma, er det egentlig "Karma" i seg selv som får kjipe ting til å skje med deg, eller er det logiske svar på din personlighet og handlingene du foretar deg? Jeg mener det er det. Ja, Karma eksisterer, men ikke på det "gudommelige" plan som mange jeg har pratet med mener. Et ordtak som passer meget bra her er "Du er din egen lykkes smed". Gjør du noe dumt skaper du en kjede-reaksjon, og gjør du noe dumt en gang, er det meget sansynlig at du gjør det igjen. Om jeg altid stiller opp for vennenene mine og er en ærlig person tror jeg ikke det vil føre til at jeg vinner i lotto, men jeg vil bli belønnet med mange venner jeg kan stole på og som kan stole på meg. Dette vil da forgrene seg utover derifra og bringe meg mye lykke.

Hva tenker dere om dette?
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke du tenker karma i begrepets nakne forstand.

Ut i fra hva du skriver mener du nok sosiale normer i forhold til sanksjoner og belønninger. Brudd på disse fører naturlig nok til sanksjoner fra det sosiale miljøet - dvs. straff i form av utstengelse, ignorering, avskyelse o.l til mer formelle straffesanksjoner i form av utkastelse i lag, organisasjoner og grupperinger.

Motsatt er sosiale belønninger, som naturlig nok er et produkt av ens egne gode holdninger og atferd over lengre tid: flere venner, mer popularitet, vennelige medmennesker o.l

Begrepet karma brukes først og fremst for å beskrive gjenfødelse som 'x' etter døden.