View Single Post
Spor eldre enn skriftkulturen vår tror jeg du skal lete lenge etter, da vi ikke har noe særlig bildemateriale, og også siden soppen er rimelig vanskelig å tegne. Så vidt meg bekjent finnes ingen spor fra hverken norrøn eller samisk (som jeg viste i forrige post) kultur om bruk av soppen.

Neste steg blir mest sannsynlig å sjekke den tradisjonelle medisinen. Jeg tviler litt på at noen finnes her også, da soppen strengt tatt ikke er veldig effektiv som medisin. (med mindre en er ute etter noe mot cluster-headaches eller som hjelp til samtaleterapi) Videre kan en ta for seg svartebøkene og magisk bruk av sopp. (om det kan skilles fra medisinen) Igjen tviler jeg at man vil finne noe, selv om det kanskje er her det ligger størst håp. En grunn til min tvil, er en antagelse om at svartebøkene er en form for symbolsk rennesansemagi, hvor symbolikken til en magisk ingrediens er viktigere enn den fysiske virkningen, og at det dermed ikke er større grunn til å ta med fleinsopp enn en hvilken som helst annen sopp. En del slike bøker finner du her: http://www.hf.uio.no/ikos/forskning/...bok/index.html

Dette er definitivt et interessant emne, da det kan hjelpe å sette dagens soppkultus inn i en historisk sammenheng, eller evt. påpeke mangelen av en slik. Om noen skulle ha mer relevant informasjon kommer jeg til å følge denne tråden...