View Single Post
Sitat av lydmannen Vis innlegg
Så du mener at tyveri bare gjelder den "fysiske" verden?
Vis hele sitatet...
Sammenlikne kopiering og stjeling blir feil i denne sammenhengen. Stjeler du noe i butikken, taper butikken på tyveriet. Har du derimot muligheten til å kopiere en vare fra butikken og tar med deg den ut, har ikke butikken tapt penger på "tyveriet", siden produktet deres ikke ble borte.

Men så skal det sies at jeg personlig er i mot piratkopiering, noe som gjør meg en hykler siden jeg driver med det selv, men kun på noen type medier, og jeg prøver å rettferdiggjøre det ovenfor meg selv ved å tro at musikk og filmindustrien er gammeldagse og jobber mot utvikling.

Jeg piratkopierer ikke musikk på grunn av Spotify, jeg piratkopierer heller ikke spill på grunn av Steam. Jeg piratkopierer dog film og serier siden det ikke eksisterer en eneste tjeneste som kan tilby halvparten av brukervennligheten og effektiviteten bukta klarer. (Netflix er ikke godt nok, det gjelder forsovet alle andre streaming-tjenester der ute også).

Så med andre ord, jeg piratkopierer ikke fordi jeg er gjerrig, men fordi jeg er for lat og for kravstor. Jeg vil/skal ha min underholdning digitalt, for det er den verden vi lever i, og de tjenestene som tilbyr dette til en rimelig penge betaler jeg mer enn gjerne for å bruke.

Skal også sies at jeg tror piratkopiering er nødvendig for å dytte utviklingen fremover. Plate- og filmindustrier blir til slutt å se seg nødt til å tilpasse seg, noe som gir oss bedre tjenester. Se på det som sunn konkurranse.