View Single Post
Jeg har opplevd et par skumle ting i barneårene som sitter igjen den dag i dag.

1. Jeg druknet. Jeg gikk rundt på grunna i ferskvann og plutselig ble det brådypt. Jeg "sto" vist så håret fløyt i vannet og mamma fikk dratt meg opp igjen, men hjertet hadde stoppet og jeg hadde lungene fulle i vann. Heldigvis hadde hun hjerne nok til hjerte lungeredning og fikk opp mye av vannet, men hjertet slo ikke selv før ambulansefolkene fikk liv i meg på et vis. Jeg kan knapt huske hendelsen. Har sikkert fortrengt den, men jeg klarer fortsatt ikke å bade i ferskvann hvor jeg ikke kan se bunnen. Saltvann går helt fint, men ikke dype, svarte tjern. Har jeg først mareritt så er det om å drukne i ferskvann.

2. World trade center. Det som skjedde 9/11 var midt i en periode hvor jeg måtte ta fly for å besøke pappa. Jeg hadde tatt fly alene fra jeg var 5 år (1999/2000), men så var det stopp. Jeg fikk flyskrekk. Hadde mareritt om å dø fordi flyet falt ned. Jeg ble tvunget til å ta fly 5 ganger etter dette og jeg hylte og skrek i dødsangst på hver eneste flytur (stakkars medpassasjerer!). Jeg tok ikke fly igjen før jeg var 10. Da fikk jeg komme inn til piloten før takeoff og få se og trykke på et par knapper og jeg hadde mamma med. Jeg trodde flyskrekken forsvant, men jeg fikk et tilbakefall i 2012. Skulle ut på tur og turbulensen var så voldsom at flyet "falt" og steg flere ganger. Jeg hadde setebeltet løst festet og plutselig hadde jeg null kontakt med setet. Da var jeg helt sikker på at jeg skulle dø.

3. Klovnefilmen. Det var en kveld jeg ikke fikk sove så jeg fikk sitte oppe en liten stund til med mamma. På tv var det en skummel film og det jeg fikk med meg (om jeg husker rett). Var at det var en skummel, rødhåret klovn som dukket opp av sluk og at det var barn i rørene som skrek etter hjelp. Dette førte til at vi måtte sette propp i alle vasker og legge håndkle i dusjen for at jeg skulle tørre å gå på do selv. Selv i dag tørr jeg ikke stå på dusjsluker, står lengst unna og jeg må alltid ligge/sitte så jeg kan se sluket i badekaret.