View Single Post
hvor er meg sjæl
alltidvandrer's Avatar
150
Sitat av Coffeeaddict Vis innlegg
@altidvandrer: "de groveste vi forsøker å hindre?" Hvem er nå det? Hvem har rettigheten til å bestemme hvem er grov og hvem er mild?

Jeg er enig at det går an å "gå over grensen" og ende opp med å fornærme noen, det gjør jeg jo hele tiden (bare å tele hvor mange "fornærmelser" jeg har slengt om all type folk på denne tråden), men jeg mener at disse grenser burde være en en guidline til sivilisert oppførsel og ikke et "bur"
Vis hele sitatet...
Jeg snakket om utsagn, ikke personer. Hvorfor later du som at dette er såpass problematisk fordi folk er subjektive? Det er åpenbart noen typer utsagn som vanlige, rasjonelle mennesker (de mennesker som danner aller størsteparten av samfunnet) er enige at er grove.

Ja, det finnes gråsoner, og da har man institusjoner som jobber med å avgjøre hva som strider mot norsk lov.

Men det viktigste poenget mitt er at i de groveste tilfellene så er det mulig å anmelde å gjøre noe med situasjonen når man har blitt krenket eller truet, jeg sier at svartsonen blir avdekket og det er viktig.

Og i tilfelle du skulle svarer med subjektivitetsargumentet ditt igjen, kan du fortelle meg hvilken person som ikke ville ansett dette utsagnet som grovt, som vi vil ha med i samfunnet på å avgjøre hva som skal være greit å si og ikke?:
"Jeg har lyst til å drepe deg en natt i år når du ligger i hjemmet ditt og sover."

Et spørsmål til: Hvorfor bør dagens norske løsning forandres, annet enn på prinsipielt grunnlag?
Sist endret av alltidvandrer; 15. april 2015 kl. 00:51.