Tråd: MDG vs Rødt
View Single Post
Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
" Lan Marie Bergs ekstatiske utsagn på valgkvelden om å elske bomringen viser mer eller mindre direkte til Jensens «Morna Jens!»-tale, og er nesten like usympatisk "
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke enig i at det "viser mer eller mindre direkte til", jeg synes det er en søkt antakelse at det var en bevisst hentydning til det utsagnet. Slik oppfattet i alle fall ikke jeg det.

Det er også noe vesensforskjellig å juble for en viktig kampsak for partiet, og å juble over at en annen person mister posisjonen og jobben sin. Jeg begriper ikke at det er sammenliknbart i det hele tatt.

Det er også søkt å trekke inn "vi" - formuleringen. Det er for eksempel helt vanlig å si "vi skal jobbe for *partispesifikk kjerneverdi*" eller "nå skal vi styre landet i *utvalgt politisk retning*" i en valgtale. Man henvender seg til partiet, og det er slik man ordlegger seg.

Så kan man selvsagt diskutere hvor smart det er å uttrykke kjærlighet til et virkemiddel som har noen negative konsekvenser mange er opptatt av. Men når det gjelder å fremstå sympatisk vil jeg påstå Lan Marie ligger noen hestehoder foran Siv, altså.
Sist endret av *pi; 11. september 2019 kl. 18:13.