Tråd: MDG vs Rødt
View Single Post
Hvis jeg ikke husker helt feil, så produseres ca. 2% av verdens olje av Norge. Hadde det vært slik at om vi kuttet ut all olje tvert og det førte til at verdens forbruk gikk ned med 2% kunne det jo hatt noe for seg. Men slik fungerer ikkr markedet - våre 2% vil bli erstattet ved at noen andre produserer 2% mer.

Videre kan man likevel argumentere for at selv om det kanskje ikke påvirker klimaet direkte, så vil det være et signal og Norge vil være et foregangsland. Det er vel og bra det, at vi er villige til å gå kraftig ned i levekår og samtidig omskolere en svært kompetent (og ganske stor) arbeidsstokk.

Men hva da, når de 2% Norge produserer er bort i mot de reneste prosentene innen oljeproduksjon? Man skal vel ikke skryte for mye, men vi er jævla flink til å produsere olje og gass i Norge, og det er få (om noen) som gjør det på en grønnere måte enn oss. Derfor forstår jeg ikke hvordan en klimaentusiasts matematikk ender opp med at det er bra for klimaet at Norge stenger kranene. Vår andel vil selvfølgelig bli erstattet av noen andre, og det vil garantert være en produsent som forurenser mer når de produserer enn hva tilfellet ville vært om Norge bare hadde fortsatt.

Hell, all den tid det er et ubestridt faktum at verden trenger olje, så burde all olje bli produsert av Statoil. Og ja, jeg er medlem i Rødt.
Sist endret av Sjølvaste; 9. september 2019 kl. 18:58. Grunn: leif