Tråd: MDG vs Rødt
View Single Post
Jeg kommer til å stemme Rødt. Hadde jeg vært tvunget til å stemme et annet parti, måtte det blitt SV. Men Rødt er partiet jeg har 100% tro på, og da stemmer jeg det.

MDG, nei, nei synes ikke noe om at miljø skal gjennomsyre alt, i den grad at de knapt nok gidder å lage et partiprogram som også omhandler andre områder av samfunnet. Ja, miljø er viktig, men det får være grenser på ensidig fokus. Miljøpolitikken kan også slå ut negativt på andre områder. For eksempel, peprer man et område med bomstasjoner, så handler folk det de trenger på nettet og næringslivet legges dødt. Hvor gunstig er det? Jeg er et eksempel på en som handler det meste på nettet, kun fordi at jeg må betale kr 226,- tur/retur for å komme meg meg den korte veien til Narvik (1,5 mil). Jeg er ikke millionær, så jeg må handle på nettet og bidra til at arbeidsplasser og næringsliv forsvinner. Jeg har ikke råd til å kjøpe svindyr ny elbil eller ha 2 biler, som man må ha i Nord-Norge om man skal velge elbil, på grunn av lange avstander og kaldt klima og få ladestasjoner og det faktum at det tar tid å lade. Så man må egentlig ha en fossilbil i tillegg. Kollektivtransport, tenker dere kanskje? Joda, hva koster det? Svindyrt! Og finnes det T-bane, tog og trikk her? Vi har såvidt buss. Ergo et ikke-alternativ for de fleste. Miljøpolitikk ja, men det må være en fornuftig miljøpolitikk som tar hensyn til flere forhold, som for eksempel næringsliv og sysselsetting. MDG har ikke en fornuftig miljøpolitikk. Rødt har derimot det.

Jeg er mildt sagt skeptisk til MDG. Men det finnes verre partier. Heller MDG enn de blåsvarte (Høyre/Frp) + KRF og Venstre. De er virkelig så bånn i bøtta alle sammen som det er mulig å få det, med de svartbrune Frp som selveste møkkerdungen.

Høyrepolitikk er miljøverstingen. Dermed er det ubegripelig at MDG ikke klart og tydelig tar avstand fra høyrepolitikk. I og med at de ikke gjør det men kaller seg blokkuavhengig, så tror jeg MDG ikke egentlig vet hva de holder på med. De har ikke et lengre perspektiv enn nesen er lang.

Dersom MDG mener at miljøtenking skal gjennomsyre alt, da burde de egentlig vært kommunister. En moderne form for kommunisme vil være det mest miljøvennlige. Nå er ikke jeg kommunist, derimot er jeg økonom. Jeg vet hva målet for absolutt alt av privat næringsliv er maksimering av profitt. Nå er ikke det nødvendigvis alltid negativt, men det blir negativt når man privatiserer og lar samfunnet styres totalt av noen med 1 mål - maksimering av profitt til eierne. Hvordan kommer miljø inn i dette? Jo, profittenking fører til flere ting; kutt av kostnader (det mest miljøvennlige alternativ blir ofte valgt bort), økning i konsum (jo flere produkter man får solgt, jo mer tjener man, og jo mer forsyner man seg av jordens ressurser for å produsere og frakte produktene), skaping av kunstige behov og produkter som dekker behovene (økt konsum), kortsiktig profitt foran langsiktig utvikling (i mange tilfeller på bekostning av miljø), bruk og kast - produkter som er skapt for å ødelegges innen kort tid (folk må kjøpe nytt - økt salg - økt profitt).

Jeg er sosialist, men ikke kommunist. Alle kommunister er sosialister, ikke alle sosialister er kommunister. Sosialisme er forstadiet til kommunismen, hvor samfunnet tilrettelegges for overgangen til kommunisme (man kan ikke gå over natten fra kapitalisme til kommunisme). Sosialistene som ikke er kommunister ser på sosialismen som selve målet. Kommunistene har kommunismen som mål (i en svært demokratisk og moderne form). Rødt består av både sosialister og kommunister.

Kommunisme er egentlig helt underordnet her. Det blir ikke kommunisme i morgen uansett. Dersom det skulle komme til det punkt at kommunisme kan bli aktuelt, så er det viktig å få med seg at det ikke er noen i Rødt som vil tvinge kommunisme på folk. Det skal avgjøres på demokratisk vis gjennom folkeavstemming. Er det ikke flertall i folket for kommunisme, ja, da blir det ikke det. Sosialisme derimot, det vil Rødt jobbe for uansett.

Vurderer man Rødt men synes det høres drøyt ut med kommunisme. Rødt støtter kommunisme dersom det er flertall i folket for det. Noe annet ville vel vært udemokratisk? Jeg synes det er helt rimelig at flertallet får bestemme hvilken politikk vi skal ha. Flertallet bestemte at vi ikke skulle bli medlem av EU. Selvsagt skal flertallet også bestemme om vi skal ha kommunisme eller ikke. Rødt har ikke tenkt å avgjøre det alene.

Jeg, som ikke er kommunist har ingen betenkeligheter med å stemme et parti som har kommunisme nevn i prinsipprogrammet. Når det er sagt, så har jeg heller ikke nevneverdig mye imot den moderne og demokratiske formen for kommunisme som Rødt prinsipielt ønsker seg (men innser at ikke kommer med det første, mest sannsynlig aldri). Mye heller det enn de amerikanske tilstandene Frp og høyrepartiene ivrer for.