Tråd: MDG vs Rødt
View Single Post
Sitat av celtseus
- MDG er nøytrale med EU og NATO.
Vis hele sitatet...
MDG er positiv til EU og for NATO-medlemsskap.

Sitat av fustercluck Vis innlegg
Rødt er uklare
  • MDG vil teste borgerlønn. Rødt vil _?
  • MDG vil ha høyere bensinavgift. Rødt vil _?
  • MDG vil ha sterkere naturvern, aktivt samle havsøppel og forby oppdrettsanlegg i havet. Rødt vil _?
  • MDG vil ha flere sykkelfelt. Rødt vil _?
  • MDG vil ha gratis offentlig kunnskap, opensource i stat/kommune, sterkt personvern, avskaffe datalagringsdirektivet, avkriminalisere piratkopiering, forby drm og forby softwaresperrer i elektronikk. Rødt vil _?
Vis hele sitatet...
Rødt vil teste borgerlønn. Selv mener jeg borgerlønn er et feiltrinn med mindre det gjøres på en veldig ordentlig måte, som også innebærer at den ikke kan endres enkelt av hver nye regjering. Om ikke vil den bare bli et plaster på såret som er kapitalisme.
Rødt vil også ha oppdrettsanlegg på land, ha flere sykkelfelt, avskaffe DLD og har generelt en god politikk på teknologi.


Som vidarlo påpekte blir det litt misvisende å kalle både MDG og Rødt for ettsakspartier, men man kan godt si at begge er ideologisk styrte, med litt forskjellig drivkraft. MDG er som kjent veldig opptatt av miljø, som er vel og bra, men det går etter min oppfatning på bekostning av annen politikk som virker ofte ganske halvrævva eller slengt på i etterkant, mens Rødt har en mer holistisk ideologi hvor mennesket står i fokus. Av det følger jo da også en etter min mening god miljøpolitikk, siden mennesket tross alt er avhengig av et sunt og godt miljø for å trives.

Når man som Rødt setter menneskets ve og vel i fokus, og peker på bestemte krefter, kapitalismen, som den største utfordreren, har man også et bedre utgangspunkt for å oppnå gode løsninger da de følger hverandre i en logisk rekke slutninger. Vi kan ikke redde verden ved å kjøpe el-biler og bruke engangsbestikk av bambus istedetfor plast, det må store og systemiske endringer til for å snu kursen og skape et samfunn for de mange, ikke for de få. Forbruket må ned, men det er ikke en motsetning til at levestandarden skal gå opp, snarere tvert imot. Rene, sunne byer (og bygder) hvor folk har råd til å bo og ete uten å arbeide seg i hjel, hvor man kan utfolde seg, stole på hverandre og ha overskudd og føle seg trygge og ivaretatt synes jeg er mye viktigere enn å kunne kjøre bil uansett hva jeg skal, en ny TV i året eller å fly til utlandet flere ganger for året.

EDIT: Med det mener jeg selvfølgelig ikke at Rødt er et perfekt parti. Jeg synes de er altfor veike på mange ting og jeg står selv mye lenger til venstre for dem, men det er bare etter min mening det beste alternativet i dag. Som andre også har sagt, så må man også huske på at dette er et lokalvalg, så sjekk ut dine lokale politikere før du bestemmer deg også. Og så kan man jo alltids gi noen slengere til folk man liker i andre partier også.
Sist endret av The Great Catsby; 6. september 2019 kl. 22:13.