Tråd: MDG vs Rødt
View Single Post
- MDG vil ikke kalle seg hverken det ene eller det andre, de vil støtte tiltak de syntes er gode fra alle sider av blokken enten det er sosialistisk eller borgelig.

-MDG vil øke bostøtten for kommunale boliger og trengende men har ikke såvidt jeg vet noe planer om å gripe inn i markedspriser.

- MDG står for at det offentlige bør ha hovedansvar for å drifte offentlige velferdstjenester, vil ikke la private aktører tjene penger på å privatisere tilbudene. De er åpne for at idéelle/frivillige stiftelser og organisasjoner kan være et supplement til det offentlige tilbudet.

- MDG vil ikke privatisere jernbanen.

- MDG vil ha gratis SFO for førsteklassinger og gratis skolemat.

- MDG vil ha mer lek og mindre lekser for de minste.

- MDG vil ha brukerrom og tillate heroinassistert behandling, og flytte rusmisbruk fra kriminalomsorgen til helseomsorgen.

- MDG er nøytrale med EU og NATO.

- Det er ikke riktig at MDG "bare har en sak" som Larsiii påstår. Men de vil alltid la miljøhensynet være det vektleggende i sine avgjørelser.


- Rødt vil bare øke arveavgiften for de aller rikeste. Og sette inn en ny arveordning med bunnfradrag. Det betyr at man må arve hus eller hytte til mer enn 20 mill for å betale arveavgift, som igjen betyr at 98% av de som arver noe ikke skal skatte av det. Dette er for å hindre det som bidrar mest til klasseforskjeller, arv, 7 av 10 av de rikeste i landet arver formuen sin (arver man 20-400 millioner er det ikke engang merkbart for de å skatte litt mer) Vanlige arbeidsfolk med normallønn skal ikke straffes og settes i gjeld av å arve foreldrenes hus når de dør.


- Rødt jobber for en prøveordning med borgerlønn bare at de kaller det for samfunnslønn istedet.

- Rødt er i mot høye bensinpriser siden det skaper sosiale skjevheter men syntes avgiften er et viktig klimatiltak. De vil ha høy pris i byer med godt kollektivtilbud og lavere pris i andre byer hvor man faktisk er avhengig av bil. De vil også fremme mer miljøvennlige drivstoff som biometangass, hydrogen og elektrisitet i allefall på all kollektiv transport.

- Rødt vil opprettholde fiskenæringen men flytte oppdretten til lukkede anlegg på land eller i vann og mener dagens oppdrettsanlegg ikke fungerer. Dumping i havet vil de forby, og opprensking av tidligere forurensing i havet jobber de for at skal intensiveres.

- Rødt vil opprette fler bysykkelordninger og gjøre sykkel til et naturlig valg. I byer og tettsteder vil de bygge sammenhengende sykkelveinett.

- Jeg husker fra demonstrasjonene mot Datalagringsdirektivet for ti år sida at Rødt alltid var med. Rødt har fremdeles i sitt program at de er i mot DLD fordi det truer rettsstaten. De er i mot at overvåkningen hemmer fildelingstjenester, og er for frihet på nettet som de også er i samfunnet.



Sitat av 420master Vis innlegg
Jeg takler ikke politikken til noen av dem, men heller mdg enn rødt! Begge partiene for meg fremstår som en veldig god løsning på papiret. Men takler ikke politikken til rødt.

Blir det rødt og de får opposisjon så frykter jeg 10-12 timers arbeidsdager og dårligere betingelser for arbeidstakere. Jeg også vet at de sier motsatt. Men faen, var det ikke siv jensen som lovte null bomringer? Istedenfor viste det seg at hu ig FrP stemte frem sinnsvakt mange bomprosjekter.

Norge lever på avgifter og skatt. Oljefondet skal jo IKKE brukes! Selvom de har invistert litt av oljefondet med gevinst litt tidligere i år.

Politikk er roten til alt vondt! Jeg er ikke anarkist men jeg mener det må gå an å finne en annen styre reform.
Vis hele sitatet...
Hva babler du om? Rødt har den mest rettferdige, likeverdige og fornuftige politikken i mine øyne. En av sakene dems er 6 timers arbeidsdag så vet ikke hvor du har 10-12 timers arbeidsdag fra

https://rødt.no/sekstimersdag

Bare fordi partiene på Høyresiden har pleid å juge for å få velgere for deretter å gå i mot sitt eget partiprogram så er ikke det noe Rødt kommer til å gjøre. Rødt er for folket, for folkehelse, for frihet og har også bært fanen med "6 timers arbeidsdag" i 1 mai toget på Arbeidernes dag. Rødt er blandt det med handlekraftige partiet i mine øyne, det ser man ihvertfall godt i lokalpolitikken. De får til det de står for. Og de står på det de står for. Forøvrig vil de senke skatter og avgifter for lavtlønnede og kompensere for det med å heve for de rikeste. Fair og bra!

Rødt vil også gi makta mer til folket og få kapitalismen og private interesser ut av politikken, jeg vil påstå Rødt er det partiet som kan lede oss mot en annen og bedre styreform. Politikk er viktig, men skjønner at du syns det er noe dritt når det finnes så mange andre drittpartier som gir politikken dårlig rykte.
Sist endret av celtseus; 29. august 2019 kl. 21:03.