View Single Post
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Hei og hopp.


Det første og kanskje til og med det største problemet jeg har med Norsk politikk er forsåvidt dette med ministere som bytter plass over alt og hele tiden. Plutselig er noen kunnskapminister og så en uke etter er samme person energiminister. Så vi vet at disse personene ikke egentlig har så mye peiling om minister posisjonene de har - men vi skjønner jo at de har eksperter og rådmenn bak seg som forteller de hvordan ting fungerer. Så problemet mitt her må jo være at politikere vi stemmer på egentlig bare er selgere i seg selv. De er der fordi de klarer å formulere seg på en måte som høres smart ut, men som ikke nødvendigvis er det. Så hvem er disse ekspertene og rådgiverne som sitter bak kulissene? Det er jo disse vi egentlig burde fått stemt på og fått vite hvem er, er det ikke? Blir disse menneskene som gir tips og råd byttet ut for hver nye regjering som kommer, eller får Høyre de samme rådene som AP fikk? For vi vet jo at en selger trenger ikke nødvendigvis å være smart selv om han eller hun selger et produkt på en bra måte. Så jeg klarer liksom ikke helt å stole på det noen politikere sier.
Vis hele sitatet...
Jeg har vært praktikant både ved SMK og Stortinget, og for å gjøre én ting klart: Administrasjonen (det være seg sekretærer, rådgivere, taleskrivere etc.) blir ikke byttet ut ved et regjeringsskifte.
En personlig venn av meg som er ansatt ved SMK, har jobbet både under Stoltenberg og Solberg, disse menneskene skal opptre politisk nøytralt mtp. at de ikke er politikere eller en del av den politiske ledelsen. Mange av de ansatte i bl.a departementene har statsvitenskap som utdannelse og skal derfor gi råd ut fra hva som "egner seg" best i taler, brev og uttalelser uavhengig av hva slags politikk statsråden eller statssekretæren har.