View Single Post
Du burde lese nøye gjennom pc-kontrakten du fikk. Den gjør merke på hvor mye skolen faktisk har lov og rettigheter til.
Jeg har lastet opp et bilde av en utleiekontrakt for mac til de som er interessert i lese den.
Utdrag fra kontrakten:
. Dersom eleven fullfører 3 årig utdanning ved skolen, og har overholdt denne betalingsforpliktelse, overtar eleven utlevert bærbar PC/MAC vederlagsfritt. Ved overtagelse forplikter eleven seg til å fjerne den softwaren som skolen har installert.
. Skolen har administratorett til data og medieutstyret med rett til innsyn, revisjon, sletting m.v.
. Skolen forbeholder seg retten til å sperre av for uønsket trafikk på nettet. Skolen har videre rett til å logge all aktivitet med tanke på monitorering og bånbdreddekontroll i eget nettverk.
Vis hele sitatet...
Kontrakt side 1: http://i.imgur.com/yitmXPQ.jpg
Kontrakt side 2: http://i.imgur.com/96lzCrs.jpg

Man har da ingen eierskap til PC'en før 3 år. Maskinen tilhører skolen, og er deres eiendel. Da, har vel skolen full rett til å ta fra deg maskinen og gå gjennom all data på hardisken? Har de som låner PC rett til private filer som de kan kreve å holde for seg selv, og har PC-brukeren noen som helst eierskap til det virtuelle som er lagret?
Jeg er ganske sikker på at det er en regel som sier at brukeren har rett til en slags form for privatliv, som gjør merke på at egne og private filer skal kunne holdes trygt. Men gjelder dette når man ikke eier datamaskinen? Kan noen med peiling forklare dette? Jeg vil gjerne vite mer om lovene rundt saker som denne.

Skolen kan overvåke det lokale nettverket. De har tilgang til all datatrafikk, som blant annet hvilke nettsider du besøker. Selv om det er en skole-pc, vil man føle seg trygg når man surfer. Å vite at IKT ansvarlige har mulighet til å følge med på all trafikk vi sender, er ganske urovekkende. Men det kan være smart å gjemme seg litt. Tor Browser, VPN/Proxy eller noe annet som krypterer trafikken din er en god start. Man kan ofte fjerne mange restriksjoner veldig enkelt hvis man googler litt. Jeg vil heller få en ordens annmerkning, framfor overvåkning.