Tråd: DMT-entiteter
View Single Post
Paranoy prøver seg som oversetter, fra capo420-språk til Drøggs-språk:

"Finnes det en teori for alt" opprinnelig av Michio Kaku

Da jeg var liten pleide jeg å besøke den japanske tehagen i San Fransisco. Jeg ble fascinert time etter time av karpene som bodde i en veldig grunn dam like under liljebladene, totalt uvitende om universet rundt dem. Jeg stilte meg selv et spørsmål som bare et barn ville finne på å stille: Hvordan ville det være å være karpe?

For en rar verden det ville være! Jeg forestilte meg at dammen ville være et helt univers, som er todimensjonalt i rommet. Karpene ville bare være i stand til å svømme forlengs og baklengs, og høyre og venstre. Men jeg forestilte meg at begrepet "opp" vil være totalt fremmed for dem. En "vitenskapskarpe" som våget seg på å snakke om "hyperspace", altså den tredje dimensjonen "over" dammen, ville bli kalt en galning.

Jeg lurte på hva som ville skje hvis jeg kunne putte handa mi nedi dammen og ta opp en vitenskapskarpe, og løfte den opp i "hyperspace". For en fantatisk historie denne karpe kunne fortelle til de andre! Karpen ville bable om nye utrolige fysiske lover: skapninger som kan bevege seg uten finner, puste uten gjeller og lage lyd uten bobler.

Så lurte jeg: Hvordan kunne da vitenskapskarpen vite om resten av verdens eksistens? Det slo meg da det en gang regnet, og dråpene lagde små bølger i vannflaten.

Karpen kan se små bølgende skygger på vannoverflaten. Den tredje dimensjon vil være usynlig for dem, men vibrasjonene i den tredje dimensjonen vil være klart synlig. Disse bølgene kan føles av karpen, som da ville finne på et dumt begrep for å forklare dette, kalt "kraft". De kunne til og med gi disse "kreftene" dumme navn som "lys" og "gravitasjon". Vi ville le av dem, fordi det selvfølgelig ikke er noen krefter, bare bølger i vannet.

I dag tror mange fysikere at vi er karpen som svømmer i vår lille dam lykkelig uvitende om usynlige universer svevende over oss i hyperspace. Vi tilbringer våre liv i tre romlige dimensjoner, sikre på at det vi kan se i teleskopene våre er alt som finnes. Ignorante til muligheten av tidimensjonale rom. Selv om ikke disse høyere dimensjonene er synlige kan vi se og føle "bølgene" fra dem. Vi kan se og føle disse "lys" og "gravitasjon".
Vis hele sitatet...
Sitat fra http://folk.ntnu.no/eirikp/fysikk/toe.html



Prøv å forestill deg at du er en karpe, og med litt hjelp av psykedeliske stoffer så forlater du karpedammen og entrer en helt ny verden du ikke visste eksisterte. Du kommer tilbake til dammen og kan fortelle om alt du opplevde på denne reisen. Du ville kanskje gitt de merkelige opplevelsene navn som "lys" og "gravitasjon". Deretter forteller du det på nff og vi ville kanskje ledd av det, vi andre freaker-karpene - for det er selvfølgelig ikke annet enn bølger i karpedammen. Ikke? Jeg gjentar slutten på sitatet:

.. Vi tilbringer våre liv i tre romlige dimensjoner, sikre på at det vi kan se i teleskopene våre er alt som finnes. Ignorante til muligheten av tidimensjonale rom. Selv om ikke disse høyere dimensjonene er synlige kan vi se og føle "bølgene" fra dem. Vi kan se og føle disse "lys" og "gravitasjon" ..

Dette da Drøggs er naturvitenskapelig forestilling, et velkjent tema i fysikkens verden. Ligner litt på den sjamanistiske verdenen, ikke sant? Lurer på hvordan en kom fram til en slik teori jeg =)
Sist endret av paranoy; 5. januar 2008 kl. 21:11.