View Single Post
Sitat av Mith Vis innlegg
Jeg gidder ikke diskutere viktigheten av diktanalyse side det ikke er tema i denne tråden. Poenget mitt er at hvis yrkesfaglige elever slutter å lære seg grunnleggene egenskaper som man lærer på allmennfag så kommer klasseskillet mellom høyere utdanning og yrkesfaglig utdanning å bli enda større. Det skillet er allerede ganske stort pga. lønn og sosial status og det kommer til å bli enda større hvis yrkesfaglige elever skal få enda dårligere allmennkunnskap.

Det må vel for faen gå an å skru bil å lese Hamsun om hverandre. Eller er yrkesfaglige elever dummere enn allmennfaglige?
Vis hele sitatet...
Om de hadde lagt til rette de almenne fagene til noe nyttig, som f.eks ved å ha TEKNISK engelsk, og heller prøve å ha gjøre om norsk-undervisningen til noe som faktisk har med utdannelsen man tar å gjøre, tror jeg at frafallet ville endret seg. De som allerede sliter på skolen (lese og skrivevansker blant annet) vil ha lettere for å falle ut når man velger en yrkesfaglig linje og får samme opplæring i almennefag som på ungdomsskolen.

Når jeg gikk mekanisk for vel 5 år siden hadde vi vanlig norsk og engelsk som 1 året på almennefag, men læreren klarte å fylle inn timene til å ha teknisk engelsk og norsk-historie som omhandlet endel av opplæringen vi hadde yrkesfaglig. Jeg mener at alle har godt av å lære norsk historie, og generell engelsk, men å ha flere timer enn bare et par som omhandler tekniske ord innen bilfag, byggfag, rørfag osv er nødvendig! Klarer man å variere så vil ikke de som allerede er dritlei skole, bli enda mer lei.
Det handler om å tilrettelegge hver enkel linje på en måte at man beholder elevene, for slik det er nå så motarbeides de som allerede har vansker på skolen eller er lei.