View Single Post
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
xtapolapocetl: Du er naturligvis tilgitt disse overtrampene. At du er uenig i mitt bruk av ordet rasisme er greit for meg, jeg kan se hva du mener.
Menneskets historie har fordommer som et gjenngående tema og det poenget er greit nok, men det jeg sa i originalposten var at Norge som nasjon er ganske ferske hva angår innvandring. Som du sier har det blitt bedre siden 80-tallet, og takk gud for dét, men du ser ikke ut til å ville se at det er en forskjell på grunnløse fordommer mot en random utenlandsk mann på gata og generelle fordommer mot homofili og homofile, eller hvordan jantelovens fordommer spiller inn når man snakker om metalheads, gothere og nå også emoer.
Jeg sier ikke her at fordommer mot innvandrere er viktigere enn fordommer mot homofile, men det er en vesentlig forskjell. Man anerkjenner de homofile som en del av sin befolkning, mens man gjør et skille mellom seg og innvandrere som om vi ikke alle var mennesker og at innvandrerene også kan bidra til samfunnet - gjerne i form av arbeid og eksotisk mat, men også med sine "egne" homser og gothere
Nordmenn er fryktelig fordomsfulle. Det har blitt bedre, men jeg synes ikke vi har det for godt bare fordi det ikke lenger er legitimt å skrike pakkis på gata eller på andre måter utøve fordommene sine tydelig offentlig.
Bare fordi nordmenn ikke lenger ser det eller engang vedkjenner realiteten av sine egne holdninger betyr det ikke at det ikke forsatt er et stort problem og til belastning for de som må tåle det.

Mushy: Du kan som sagt holde dine "grader av respekt" for deg selv. Det er ikke tullete å respektere andre, men du kan ikke ta en boks med bæsj, lime på en "sjokolade"-lapp og si at det er sjokolade.
Eller, jo, det er jo det som er poenget. Du både kan og har gjort nettopp det. Og jeg vil ikke ha.
Sist endret av Mullah; 25. januar 2008 kl. 01:34.