View Single Post
Sitat av Skepty Vis innlegg
Ergo er det slik at studier på lignende arter kan gi en sterk indikator på hvordan et medikament vil fungerere på mennesker, men spesielt når det kommer til hjernen er det vanskelig å sammenligne da organene er så funksjonsmessig forskjellige som de er. En ser for eksempel at aspartam var skadelig for mus i høye doser, men om en regulerte for kroppsvektforskjell ville dette tilsvart et inntak på flere titalls liter brus om dagen hos mennesker.
Vis hele sitatet...
Forskning på mus hvor en unnlater å ta hensyn til medisinering ut fra kroppsvekt....
Ville blitt latterliggjort i forskningsmiljøer....
Får meg til å tvile mer og mer på din kjennskap og omgang med seriøs forskning...

I tillegg blander du flere ganger i innleggene dine "Harlow" og "Harrow"...


Sitat av Skepty Vis innlegg
Et eksempel på en annen mekanisme som kan virke inn kan være at de får nedsatt utforskende atferd enn kontrollgruppen og dermed vil aktivitet i hippocampus bli mindre fordi de lagrer færre minner.
Vis hele sitatet...
Er det positivt og "bra" ved bruk av antipsykotika da.....?


Sitat av Skepty Vis innlegg
Samtidig er det slik at det å ha en kontrollgruppe og en forsøksgruppe ikke nødvendigvis gir representative resultater. Du har uttalige feilkilder som kan føre til at resultatet blir misvisende. Om jeg gjentar eksempelet jeg har brukt flere ganger før fordi det også gir et svar på argumentet ditt her, så kan for eksempel bruk av antipsykotika føre til nedsatt utforskende atferd, mindre lagring av spatiell informasjon og redusert brukt av hippocampus, når hippocampus ikke brukes like mye vil den som oftest forminskes noe. Det finnes uttalige lignende mekanismer som kan være med på å forklare funnene til studiene
Vis hele sitatet...
Neida, har en f.eks Et snevert utvalg (antall pasienter) i studien, er dette åpenbart..
Basic knowledge innen forskning...

Slikt kalles dårlig forskning og påpekes ved f.eks fagfelle-vurdering eller at studien ekskluderes i metastudier hos seriøse som f.eks Cochcrane collaboration etc..


Sitat av Skepty Vis innlegg
Samtidig er det slik at det å ha en kontrollgruppe og en forsøksgruppe ikke nødvendigvis gir representative resultater. Du har uttalige feilkilder som kan føre til at resultatet blir misvisende.
Vis hele sitatet...
Vitner om fremstilling av "worst case scenario"....

Helt vanlig studiedesign å ha kontrollgruppe og medisinert gruppe for utprøving av et stort antall av medikamenter som blir godkjent...
Igjen...med stort nok utvalg for representativt resultat. blindet, randomisert, korrigerringer osv....


Sitat av Skepty Vis innlegg
Leger styrer etter retningslinjer basert på forskning, og lærebøkene deres er basert på forskning. Håper du ser at du argumenterer for det samme som det jeg gjør her, legenes tilnærming til behandling er basert på konsensus i fagmiljøet.
Vis hele sitatet...
Fremstilles som dette er eneste de styrer etter.

Glemmer den samfunnsøkonomiske biten...
Og den politiske ideologien....

Om en byttet ut all alkohol med hasj, er det sannsynlig en totalt sett ville fått ned rusrelaterte skader...(Og nei, ingen fan av og/eller hasj-bruker)



Sitat av Skepty Vis innlegg
Forøvrig er det slik at svært mange leger også driver med forskning, og det er et krav under medisinstudiet å sette seg inn i forskningsmetoder og statistikk så en skal kunne produsere, tolke og benytte seg av ny forskning som kommer.
Vis hele sitatet...
Artig om det er tall på dette...(for leger som forsker)
Det er forskjell på å delta i forskning og det å arbeide som forsker på fulltid...Sånn til opplysning..




Sitat av Skepty Vis innlegg
Arvelighetsrater når det kommer til psykiske lidelser er basert på adopsjonsstudier hvor de sammenligner blant annet tvillinger og søsken som har vokst opp hos forskjellige foreldre, enten at de har blitt adoptert av to forskjellige familier eller at en av de er blitt adoptert. Slik har de kommet fram til biologiske faktorer som kan forklares uavhengig av miljø.
Vis hele sitatet...
Og at antipsykotika er beste behandling..?

Det er alt jeg rekker å besvare...og trolig har behov for...

Fasiten om antipsykotika er beste behandling forblir stående uten fasit fra meg.
Vil tilføre oppi det hele at pasientens opplevelse av nytte/ulempe absolutt bør vektlegges ved bruk utover det som ble nevnt i mitt første innlegg.

Ha en fin dag videre
Sist endret av Statlig-Troll; 3. juli 2018 kl. 10:08. Grunn: tilføyelse