View Single Post
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew


Zombie. 69min 39sek total. Research: 4min 55sek, skisse: 12min 35sek, penn: 52min 10sek. Skisse: Normalspisset Milan Graphite HB. Penn: Pilot Feed GP4 1.0, svart og bittelitt rødt. Viskelær: Kneadable rubber for professionals and artists - Bruynzeel design. På A8-kartotekkort fra HAN. Soundtrack: The Flophouse #276 - Life Itself

Første tanke er The Walking Dead. Og at det er meh. Og å skape figurer som hulk eller zombie, som man ikke kan tegne av fra virkeligheten (13min 56sek, Proko). Med «Hva kan jeg skape på 1 time?» og «kulepenn!» i mente, fant jeg denne figuren fra Zombie Army Trilogy

Fine streker nedover. Da vet jeg hvordan penna skal føres. Og så kan jeg begynne så forsiktig og. Legge på mer blekk etterhvert. Dette blir gøy. Ikke som i går.

Joda, gøy var det en stund. Såg på klokka (som jeg aldri(?) har gjort før), og det hadde gått 44min av totaltid. Antagelig nær min tegnemaksimaltid #Samplesize. Men herregud så kjedelig det ble etter en stund. Tegnet denne nesten rett etter dagens Figuary, så jeg var nok lei av tegning fortere enn vanlig.

Startet med noe jeg hadde tenkt på et par ganger før: Holdt opp kortet jeg tegner på foran skjermen, så det dekket bildet jeg tegnet av. Det har ikke identiske bredde/høyde-forhold, så jeg konsentrerte meg på venstre bildekant, og kuttet av høyre. Høyrebiten skulle ikke tegnes. Så markerte jeg hvor figuren treffer bildekantene: frakk og krage nede, krage til venstre, hjelm og hjelm oppe. Markerte altså imens jeg holdt kortet opp mot skjermen, så den biten bør være ganske nøyaktig. Satte også en dært der nederste del av hjelmen er nær venstre rand. Ikke noe mer måling etter det. Lei av måling.

Så en skisse der hodet åpenbart ble for høyt, men skitt au. Jeg korrigerte det litt med penna.

Skulle jeg gjort det om igjen hadde jeg ønsket meg separasjon mellom lyse, mørke og mellomtoner. Bør gjøre det før Inktober er ferdig.

Mot slutten da jeg mørkla delen over frakken, så jeg at penna kræsjet inn i fingerneglen på den andre hånda. «Hey, det kan jeg jo bruke», så jeg bevegde den oppover plagget, og lot penna kræsje med vilje.

Tok bildet i skygge igjen, fordi såpass mye blekk reflekterer taklyset for mye. Med 2stk. dager hvor jeg har fokusert såpass på mediet, ønsker jeg meg tilbake til riktig verktøy for oppgaven.

Inktober assa. Ligger som en sky av blekk over dagene. Ikke bare tegninga, men disse hersens postene som Splooge999 tørster etter tar tid og får meg til å reflektere over ting og forhåpentligvis er hyggelige å ha i framtida.

Video: The ULTIMATE Realistic DRAWING Guide | Easy Step By Step Process Drawing Tutorial - COMPLETE EDITION (43min 18sek) av Dan Beardshaw. Grid-metoden har jeg også lyst til å prøve før Inktober er ferdig. Virker enda mer juksete enn å måle masse, men ser på det som å tegne fra virkelighet før man får til å tegne fra fantasi. Ingen skam i å hvertfall prøve forskjellige hjelpemidler. Kortene er linjerte, så planen er å skjære til et bilde på datamaskina, og legge på linjer der også.

Post: 40min 20sek. Inkluderes ikke i totaltida over.



Alien. 85min 43sek total. Research: 9min 18sek, linjering på datamaskina: 32min 35sek, linjering på papir: 9min 34sek, tegning: 34min 15sek. Linjering på datamaskin: GIMP sine guides, linjering på papir: Normalspisset Milan Graphite HB & tommestokk, tegning: samme blyant, sjattering: Spesialspisset Milan Graphite HB. Viskelær: Kneadable rubber for professionals and artists - Bruynzeel design. På A8-kartotekkort fra HAN. Soundtrack: Nerdificent #1 - Comic Conventions og #2 - Cosplay

Grey alien var første tanke, og Xenomorph-en fra Ellen Ripley-filmene var prominent i bildesøket. Etter gårsdagens tanker var jeg på spesifikt på leting etter noe med en klar mørk- mellom- og lystone. Brukte svart-hvitt-søket til Google litt også (Tools - Colour - Black and white). Valget falt på denne her. Må si at dette Giger-hodet var skikkelig kult.

Lastet ned bildet opprinnelig for å croppe det (GIMP - crop - Fixed aspect ratio - 210:297 som jeg husker er A4, og dermed alle A-er), og imens jeg var i gang tenkte jeg at et rutenett kunne vært greit. Målte hvor linjene på kortet var, og praktisk nok er de 10, 15, 20, 25, 30, 35, 40, 45 og 50mm fra den romslige kanten, første linje ekskludert (den er 45mm unna den andre sida). Enkel konvertering mellom piksler og mm, og så dro jeg guides bortover dit de skulle. Sweet. For de horisontale startet jeg ved å dele bildet i to på midten, så i 4 like deler, så 8, så 16. For å speede opp prosessen (33min wtf) neste gang ville jeg skrevet opp alle tall først. GIMP viser antall piksler man er unna venstre kant, eller øvre kant.

Linjeringa på papir ville også gått raskere med målene skrevet opp først, i tillegg til å lage alle markeringer først, for så å trekke alle linjer. 16 deler i høyden ble overkill, så jeg reduserte til 8. Her er linjert original. Er nok ikke så viktig at rutenettet er kvadratisk, eller så nær kvadratisk som mulig.

Så var det å starte med konturen. Herremin så lett. Vi blir ført bak lyset av kunsthistorikere som lurer oss til å tro at de gamle mesterne hadde mæd skillz, imens de brukte lignende metoder (glassrute foran motiv). Alle sammen. Hele tida. Jepp. Så ikke kom her og si at datamaskiner er juks. Jeg telte ruter av og til. Ladidadida. Da jeg tegnet høyre øye syntes jeg det så litt derp ut, og jammen hadde jeg hoppet ei rute for langt fra midten. Hoho!

I dag brukte jeg endelig pomodoro-teknikken (25min jobb, 5min pause, gjenta), og kommer nok til å fortsette med det. Pausene er inkludert i totaltida, og jeg ser bort fra papir og skjerm i dem. Fokuserer blikket på andre avstander, som skal være bra. Bruker det nå som jeg skriver det også. Så bare tegnet jeg til jeg ble lei. Hadde jeg ikke hatt dette daglige prosjektet ville jeg kanskje fortsatt på tegninga neste dag. Tatt et prosess-bilde. Og jeg tipper at metoden som ville fungert best for meg ville vært et fast maksimalt antall pomodoroer per tegning per dag. Om jeg skulle produsert hele tida. Starten av dagen: 1 pomodoro med A, 1 med B, osv fram til lunsj, så enda en med A, enda en med B, osv.

Nå må det dog lastes opp, så jeg tegnet til det ble kjedelig. Figuary for i dag starter jeg på etter at jeg poster denne.

Teknikken er grei for å overbevise seg selv om at «kroppen min klarer å føre en blyant i disse retninger», og for å kopiere for eksempel ansiktet til en kjendis på kroppen til ei flue, men ellers tror jeg ikke det er noe for meg. Bildet man kopierer finnes jo allerede. Men om det er meditativt og fint så kjør på. (Hyper)realisme imponerer folk.

Ofte visker folk ut linjene etterhvert, eller sjatterer så de ikke synes (tegner gjerne med 2H eller 4H så de synes enda mindre), men jeg er autentisk. Og vil kanskje gjøre mer med den.

Apropos tid: Jeg utsetter tegninga med viten om at jeg kommer jo til å gjøre det før jeg sover. Og da får jeg jo uendelig mange timer den dagen! Ikke bra.

Post: 72min 10sek. Ikke inkludert i total over. Pomodoro-pauser inkludert.



Ogre. 29min 20sek total. Research: 6min 15sek, skisse: 23min 5sek. Normal- og spesialspissede Milan Graphite HB. Viskelær: Kneadable rubber for professionals and artists - Bruynzeel design. På A8-kartotekkort fra HAN. Soundtrack: Do By Friday #115 - Junk Boys

Dagens motiv. 5 Loomis-hoder, ikke så nøye med resten. Mye mer avslappet enn i går. Grei tidsramme.

Video: Drawabox: A structured approach to learning how to draw (21min 6sek). Nevnt før. Skal se nærmere på det etter Inktober.

Post: 13min 8sek. Ikke inkludert i totaltida over.
Sist endret av Jonta; 5. februar 2019 kl. 01:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.