View Single Post
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew


Sea monster. 13min 49sek. Pilot feed GP4 1.0, på A8-kartotekkort fra HAN. Soundtrack: Jake Roper på Corridor Cast.

«Sjømonster» tenkte jeg en del på Gyarados, men med fiskeskjell som jeg ikke så frem til å tegne, pluss Kanagawa-bølgen fordi hele verden runker til den, og det ville vært en blanding av to forskjellige stiler.

Rett før jeg begynte å tegne såg jeg Mattias Pilhedes "A Beginner's Guide to Drawing" (9min 28sek) som ga meg dytten til å se på referansebilder. Jeg vet tunfisk er svær og cirka formen jeg ville ha, så det ble dette (©Monterey Bay Aqarium/Randy Wilder) fra phys.org-artikkelen "How tuna stay warm with cold hearts" av Morwenna Grills (knivene som brukes for å skjære opp tunfisk i Japan er skikkelig bøse btw. Opptil 150cm iirc), og denne fiskebåten av Mogens Loeth.

Tidligere på dagen tenkte jeg at «OK, jeg kan bare fortsette slik jeg har gjort i inktober i januar, fordi jeg tross alt tegner, fotograferer, cropper, laster opp og beskriver hver dag. Det er hvertfall 5 ting. 5 nye ting jeg gjør hver dag. Det må sette seg. Jeg har jo en plan for hva vi skal gjøre i februar. Da blir det referansebilder da.»

Men nå er det dag 6, og det går fortsatt ganske bra. Referansebilder er ca. én ny ting å legge til. Og kanskje hjernen min glemmer at jeg graver fram kilder for dem også. Jeg har jo lyst til å kunne tegne uten, men Pilhedes overbeviste meg om at folk som er mye flinkere enn jeg fortsatt bruker referansebilder, og kun kan tegne ei bra and om de har tegnet ender mange ganger før. Og det har jeg ikke. Har jeg noen gang tegnet en and? Har jeg noen gang fortalt en René Magritte-vits? Kommer Myoxocephalus til å like denne?

Fisken knyttet til en bombe for å… skape spenning? Sette den i en vanskelig situasjon? Ja. Med minne om Finding Nemo. Jeg er fornøyd med fyrtårnet. Negativt rom eller noe. Ingen linjer oppetter kanten. Stilisert. ALT DU TEGNER ER STILISERT OM DET IKKE ER HYPERREALISM jada.

Mange linjer som vannoverflate for å skape tredimensjonalitet. Også fornøyd med linjene nedover vannet. Linjer hele veien ned. Så nedover fra halvveis mellom hver av de foregående, kvartveis, og åttendedel.



Centaur. 32min 40sek (14min 24sek research, 18min 17sek tegning). Pilot feed GP4 1.0, på A8-kartotekkort fra HAN. Soundtrack: Sophomore Lit 76: An Enemy of the People (Ibsen).

Denne tok det en stund før jeg fikk en tanke om hva jeg ville gjøre. Pil og bue er gjort til døde. Hva med… maskingevær! Noen andre har sikkert også gjort det, så "centaur machine gun" taster jeg inn. Jeg finner og kopierer World War Centaur av JakeParker. Som jeg nå ser er fyren bak Inktober. For en liten verden. Og/eller creepy Google.

Tenker det gir mening å ha ryggen fri nok til å kunne snu seg og se og skyte bakover. Betydelig raskere enn å snu på beina

Apropos Jake Parker: Etter at jeg var ferdig med tegninga i går, såg jeg videoen hans "The 10,000 Minutes Rule?" (17 min, slutten er bare reklame. Han anbefaler Cal Newports "Deep Work"). Oppsummert: «Tegning er ~40 mikroferdigheter. Øv én om gangen. Slik og slik. Få feedback. Something something deliberate practice, Outliers av Gladwell.»

Planen for januar og februar er allerede lagt. Og jeg hadde en mars-idé som virket så romantisk. Inktober i januar er så langt det som har holdt meg på tegnesporet flest dager på rad. Men er en mars-romanse det jeg er ut etter? Hvor bra passer 40 mikroskills inn i en tråd à la denne? Jaja. Har fortsatt en stund på meg til å tenke på det.
Sist endret av Jonta; 15. januar 2019 kl. 00:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.